14.03.2017

Hořký obraz našeho světa v díle Carriera

Recenze J. P. Kříže, Právo



Začínající herec se ocitá se zkušenými šmíráky v předpeklí agenturní čekárny. I on se snad dočká, ale možná ne víc než štěku.

Všichni touží po velké roli, a kdosi jim ji snad i přidělí. To je východisko inscenace Konkurz Jeana-Clauda Carriera, která obohacuje v režii Ondřeje Zajíce repertoár Divadla Rokoko.

Kdykoli dramaturgii nějakého divadla napadne uvést hru věhlasného Francouze, může to být svátek. Carriere jako scenárista je podepsán pod filmy Tatiho, Étaixe, Bunuela, Kaufmana (Nesnesitelná lehkost bytí), Wajdy (Běsi, Danton), Schlöndorfa (Plechový bubínek), Brooka (Mahábhárata), a také Formana (Valmont). Má dva Oscary, čtyři Césary, čtyři ceny BAFTA, dvě ceny Newyorského kruhu kritiků. Stačí?

Zdrženlivou mladou hereckou zvědavost, dychtivost po uplatnění, trochu i obavy z neznámého zastupuje na jevišti První muž Jiřího Hány. Ženu, herečku v nejlepších letech, stále ještě toužící po milostné roli a už tak trochu ochotnou brát všechno, představuje Dana Batulková.

Mnohem hůř je na tom Druhý muž Aleše Procházky. Zažívá odmítání, ale i naději, že hrana ještě nezvoní. Pečlivě skrývá karamboly, zůstává mu efekt, úsměv a vytrvalost. Ďábel Jaroslav Vlach si hraje na skutečného Ďábla, jako jeho představitel je už ale zcela vyhaslý, vyčerpaný, závislý na vlastním strachu.

Kdesi za zdí je agentura, jistota, naděje, sen i cíl. Její bohorovný ředitel (Zdeněk Dolanský) je na první zdání obdařen mocí rozhodovat o osudech. K podřízené Sekretářce (Henrieta Hornáčková) se chová nadřazeně, ale sám je submisivní k neviditelným zdrojům nad ním. Ona je předmět mužské touhy a ženské agrese, nenávisti a sváru. On součást vyšší moci ve jménu ideologie.

Kdo není zvyklý už ani v divadle přemýšlet, pro toho režisér s duchem dramatika za zády předkládá výživný bulvární příběh s jemnými nuancemi marnosti snahy měnit zaběhnuté životní stereotypy, ale s nekonvenčními zvraty v propletenci osudů postav.

Carriere ale není autorem prvního plánu. Jeho Konkurz je hořkým obrazem budoucnosti společnosti, která už vše poznala, ničemu se nediví, předstírá touhu po změně, ale utápí se v nadějích, že úspěch se dostaví bez přičinění, jen v bezcenných testech, lhostejno jakých, neboť kostky byly vrženy a pevnost řádu neurčují lidé, nýbrž zmetci s penězi.
Jean-Claude Carriere: Konkurz Režie Ondřej Zajíc, dramaturgie Věra Mašková. Premiéra 11. 3. v Divadle Rokoko, Praha

Hodnocení 75 %

Právo, 13.3.2017, Autor: Jiří P. Kříž


Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Další informaceBeru na vědomí