09.12.2017

Sestřelit letadlo, či ohrozit stadion? Teror je atraktivní

Recenze v Tomáše Šťástky v Mladé frontě Dnes



Téměř tři sta devadesát čtyři tisíc členů poroty po celém světě už rozhodovalo o osudu vojenského pilota, který sestřelil teroristou ovládnuté dopravní letadlo mířící na plně obsazený fotbalový stadion. Měl obžalovaný Lars Koch právo učinit takový krok a zabít 164 pasažérů? Celých 61,5 procenta porotců si myslí, že ano.
Teprve když se hra nazvaná Teror současného německého dramatika Ferdinanda von Schiracha podaná jako soudní přelíčení zakomponuje do mezinárodních souvislostí, dojde divákovi, jakého pozoruhodného projektu se účastnil. Na webové stránce terror.theater totiž najde výsledky představení po celém světě a může si ověřit, kde se k jakému výsledku přiklánějí. Přestože se zdá, že s pilotem souhlasí celá euroamerická kultura a jako neobhajitelný vidí jeho krok pouze v Asii, teprve bližší pohled na Německo ukáže, nakolik je jeho rozhodnutí kontroverzní. Právě v rodné autorově zemi se totiž Teror inscenuje nejčastěji a výsledky ukazují zajímavou nejednoznačnost.

Soud nebývá kratochvíle

U nás Teror uvádí shodně Národní divadlo Brno a pražské Divadlo ABC. Na druhé zmíněné scéně se v roli soudce představil Milan Kačmarčík, státní zástupkyní je Jitka Smutná a obhájcem nešťastného pilota Zbigniew Kalina. To jsou totiž tři nejvýraznější role Schirachovy hry podané přísně jako soudní přelíčení. Režie v podání Ondřeje Zajíce zde nemá příliš prostoru, vše stojí a padá s herci a tím, jak dokážou své textově velice náročné role podat. Soud sám o sobě nebývá zábavná kratochvíle, i zde tak musí diváci počítat s tím, že je nebude okouzlovat jímavá scéna či nečekané zvraty. Herci se však od počátku snaží své role výrazně přehrávat, aby pozornost diváka udrželi po celou dobu. Tedy až po dvě nejzajímavější pasáže hry, které přijdou po přestávce. Tou první jsou závěrečné řeči státní zástupkyně a Kochova obhájce. Schirach se ve hře skutečně pokouší obhájit obě varianty – jakým právem pilot rozhodl o tom, čí život skončí? Kde vzal jistotu, že letadlo do stadionu skutečně narazí? Anebo se zdá zcela logické, že 164 obětí v letadle je drtivě méně než 70 tisíc diváků na stadionu? Drsná matematika, nebo Kantův mravní imperativ? Právě výkony Tiché a Kaliny mohou diváky hodně ovlivnit. Zatímco Tichá podává svůj náročný (a mnohem delší – že by náznak autorova názoru?) monolog s ledovou vážností, Kalina se jako obhájce dopouští trochu zbytečné žoviálnosti. Druhým zábavným bodem je pak samotné hlasování poroty, tedy ta interaktivní část, která staví diváky do středu dění a činí z Teroru atraktivní představení.

V ABC zvládají technickou část s bravurou, výsledky znají diváci vmžiku, čísla se navíc přenášejí na displej nad scénou. V úvodu zmíněná provázanost s ostatními uvedeními jinde ve světě by neškodila – těžko říci, kolik diváků si údaje dohledá, když dorazí domů.

Teror je zajímavý a netradiční kus, který může oslovit i ty, co by jinak do divadla nedorazili. Je dobře, že se jej Městská divadla pražská nebála zařadit do své produkce.

Teror Divadlo ABC

75 %

Mladá fronta Dnes, 9. 12. 2017, autor: Tomáš Štástka

Recenzi je možné si přečíst na iDnes.cz.
 


Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Další informaceBeru na vědomí