17.08.2012

Recenze Dobrodružství

Recenze deníku E15
Vízner se bude muset s Dobrodružstvím ještě sžít
7.5.2010 9:09 |

Divadlo Rokoko uvedlo premiéru hry Dobrodružství maďarského autora Sándora Máraie. Velkou příležitost v hlavní roli zde dostal Oldřich Vízner, který bohužel na premiéře nezazářil tak, jak by mohl. Celé představení se stalo samo o sobě trochu „dobrodružstvím“.

Úspěšný a všemi uznávaný lékař, profesor a majitel kliniky (Oldřich Vízner) zjišťuje, že možná nežije tak hodnotný život, jak si myslel. Oči se mu otevírají během jediného dne, kdy ho opouští milovaná žena Anna (Zuzana Kajnarová), zaměstnanec (Lukáš Jurek), a po letech se objevuje dávný kolega, doktor Szekeres (Hanuš Bor), který také zastává poněkud jiné profesní i morální názory. Inscenace sleduje příběh milostného trojúhelníku, odkrývá jisté profesní záležitosti z minulosti a to celé zastřešují otázky smyslu života a práce, odpovědnosti a složitosti dobrat se uspokojivého poznání či životního postoje.

Text je založen na střídání dialogů odkrývajících pocity a potřeby jednotlivých postav. Děj se snaží o překvapivé a silné pointy, které jsou ale dost předvídatelné, a závažnost příběhu tím mírně ustupuje do pozadí. Hlavní devízou textu je obsah rozhovorů nabízející práci se situací a psychologií postav, a divák tak může nahlédnout do jejich duševního rozpoložení.

Bohužel komunikace mezi herci poněkud vázne a obsah sdělení se ztrácí v množství textu, s nímž hlavní představitel není sžitý. Oldřichu Víznerovi typově role sedne, ale jeho postava působí unaveně a roztržitě a není jisté, jestli záměrně. Do popředí tak často místo profesorova vnitřního života vystupují jen prázdná slova a vůbec snaha je všechna říct. Ostatní herci se snaží vysílat mnohdy nemalou energii, jež se jim ale téměř nevrací.

Přesto se nedá říct, že by inscenace byla nepovedená, působí spíše nedopečeně, což je častá nevýhoda premiér. Přesto mělo první uvedení Dobrodružství úspěch a má předpoklady uspokojit i většinu jejích budoucích diváků.

Sándor Márai: Dobrodružství

Režie: Radovan Lipus
Divadlo Rokoko