17.08.2012

Hra vášní očima Pavla Klejny

Hra vášní očima Pavla Klejny

Hra Vášní očima Pavla Klejny

Datum: 13. 2. 2009
Autor: Pavel Klejna

Komedie, která se stane tragedií, tragedie, která je komedií. Vynikající herectví je k vidění na prknech znamenajících svět v pražském Divadle Rokoko.

Námět příběhu je vesměs banální a stokrát obehraný. Manželská krize, starší muž si najde mladší milenku a tak dále a tak dále. Čím je ale tato hra obohacena, to je přítomnost andělů strážných doprovázejících dvě hlavní postavy.

Z hereckého pohledu se jedná o jedinečnou koncentraci umění a kumštu. Hra je nesmírně náročná na texty a to ne ani tak na jejich zapamatování, ale hlavně na jejich přednes. Několikrát během hry totiž zcela záměrně několik herců mluví najednou a každý něco jiného. Jen jednou se jedná o synchronní text. Před takovým výkonem se zaslouží jen v oněmělém úžasu potichu sledovat jeviště a vzápětí naplno tleskat a tleskat.

Oldřich Vízner se s grácií a noblesou zhostil role záletného manžela, kterého do jeho složité situace paradoxně a zcela nezáměrně dostane jeho manželka, ztvárněná vynikající Danou Syslovou. Jejich vzájemné dialogy, kdy chvíli hlasitě přemýšlejí pro sebe (pro diváky) aby pak řekli něco zcela jiného, jsou dost náročné nejen pro herce samé, ale i pro obecenstvo. Když se do toho přidají ještě Dana Batulková a Otakar Brousek mladší v roli jejich strážných andělů, může se zdát, že na jevišti panuje naprostý zmatek. Opak je ale pravdou. Jedná se o dobře namazaný stroj, který běží nanejvýš přesně. Jednotlivá ozubená kole do sebe zapadají a vše je tak pouze zdánlivě složité.

Díky dokonalé práci s hlasem není žádný divák ochuzen byť o jediné slovo. A to je moc dobře, protože texty jsou napsány precizně a hlavně to nejsou jen prázdná slova. Herci každého snadno přesvědčí, že by tuto hru mohli hrát i potmě nebo v rozhlase. Tak dokonalá je jejich intonace, tak dokonale artikulují.

Stanislava Jachnická v roli opuštěně a zhrzené manželky je díky dialogům a navíc díky svému kostýmu a účesu tak nechutně protivná, že to až bere dech. Naproti tomu Zuzana Kajnarová coby svůdná milenka, je milá a hodná jako princezna. Vše je ale jen klamání tělem. V podstatě je tomu právě naopak. Opuštěná manželka se nezmůže na nic víc než na plané kecy, kterými dráždí svou nejlepší kamarádku a roztomilá princezan je manipulátorkou a v klidu a pohodě píská tak, že ostatní tancují podle ní a nezmůžou se ani na náznak protestu nebo nesouhlasu.

Hra vášní je v dnešní divadelní dramaturgii prostě něco jiného. Něco, co by Vám mělo stát za pozornost.

 



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Další informaceBeru na vědomí