Recenze Divadelních novin

Muzikanti v ABC

Muzikanti v ABC

Datum: 3. 3. 2009
Zdroj: Divadelní noviny
Autor: Jan Kerbr

Herec Divadla v Dlouhé Miroslav Hanuš se občas projevuje jako režisér, především s příležitostným „pohybovým divadlem" Veselé skoky, ale zabývá se i činohrou s prvky muzikálu, například ve Středočeském divadle v Kladně, čerstvě také v Městských divadlech pražských. Variaci na vydařené Rostenovy „jazykové" legrace kolem pana Kaplana a jeho spolužáků - imigrantů v nové vlasti USA - při výuce angličtiny umístil do let 1941-42. Veselé školní kousky tak podpořil náznaky příběhů těch, kteří museli opustit Evropu před Hitlerovou expanzí, silně zastoupena je pochopitelně židovská komunita z různých koutů starého kontinentu. Vznikla inscenace Pan Kaplan má třídu rád. Jazykový humor (inscenace vychází z Eisnerova převodu do češtiny) je prokládán také tanečně-pěveckými čísly, Hanušovi při realizaci vydatně pomáhají jeho žena Jana, choreografka, a kolega „z Dlouhé", muzikant Milan Potoček. Výběr písniček je vkusný a docela objevný, jen bych při evokaci americké atmosféry oželel „táborákového" Johna Browna, také ruskou Štěp, da štěp krugom (tu kvůli příliš exhibičnímu, až varietnímu vokálu Věry Nerušilové, široko daleko „nejhlubší" zpěvačky). Je využit muzikantský potenciál herců, dobře zpívají Barbora Poláková a Jitka Smutná, Lubomír Lipský hraje na trombón (!), Jan Meduna na trubku (člen skupiny Fekete Seretlek), Hanuš Bor na klavír. Inscenace je rozkročena do délky tří hodin s přestávkou, narativní řasení příhod a střípků osudů ztrácí v druhé části trochu dech. Oldřich Vízner však exceluje v partu šprta Kaplana, Jaroslav Vlach jako laskavý profesor angličtiny Parkhill. Za vrcholnou scénu inscenace považuji vánoční výstup, kdy se profesor obává, že dostane od milujících ho žáků opět nějaký nevkusný dárek. Dojde k nejhoršímu, jde o růžovou kuřáckou košilku, a zatímco ji profesor ve Vlachově podání obléká a v jeho tváři lze vyčíst šok i dojetí dohromady, zpívá nebělošská uklízečka, slečna Greyová, nejslavnější koledu světa Silently Night. Její představitelka Jitka Smutná určitě zná interpretaci Mahalie Jackson, což nemíním jako obvinění z plagiátorství. Inscenace bude vyhovovat širokému spektru publika, je přiměřeně vtipná, jímavá a v dobrém slova smyslu přístupná.

Městská divadla pražská - Divadlo ABC - L. Rosten a M. Hanuš: Pan Kaplan má třídu rád. Překlad Pavel Eisner. Režie Miroslav Hanuš, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Katarína Hollá, dramaturgie Jiří Janků, choreografie Jana Hanušova, hudební nastudování a aranžmá Milan Potoček. Premiéra 24. ledna 2009.