17.06.2009

Komedie plná osobních bolestí a hereckých příležitostí -Vzpomínky na vodě

Hra The Memory Of Water (Paměť vody) mladé skotské autorky Shelagh Stephensonové byla oceněna jako nejlepší anglická komedie roku. Do Divadla Rokoko ji přivezla a pod názvem Vzpomínky na vodě uvedla jedna z našich předních režisérek Lída Engelová.
O co by byl život jednodušší, kdybychom byli schopni vzájemné otevřenosti a uměli si odpouštět a projevovat city, dokud máme tu možnost? Jak často se zbytečně trápíme křivdami jen proto, že lpíme na svých vzpomínkách, které bývají zkreslené a především odlišné od pohledu těch druhých? Tři sestry se setkávají na pohřbu své matky a v této vypjaté situaci vyplouvají na povrch vzájemné vztahy a s nimi spojené staré bolesti a rodinná tabu. Každá z žen si s sebou nese z dětství určité zážitky a každá si vybavuje právě to, co zapadá do jejího celoživotního pocitu. Příbuzenská nevraživost se ale postupem času ukazuje spíše jako skrytá touha po porozumění a lásce.
První půlka se nese v celkem neměnícím se konverzačním tempu, kdy palby peprných, vtipných nadávek, kterými se sestry častují, střídají vzpomínky na matku a dětství. Divák se snaží pochopit rodinné okolnosti, ale téměř nestíhá všechnu tu slovní smršť vstřebat. Druhá polovina ale dostává hlubší a intimnější rozměr a jednotlivé dialogy jasnější sdělení. Rozhovory Mary se zemřelou matkou (Dana Batulková a Vlasta Peterková) patří k nejsilnějším momentům představení.
Text nabízí herecké příležitosti všem představitelům. Přestože se děj točí kolem čtyř žen, mužské protějšky je správně vyvažují a téma v žádném případě není pouze ženské. Čím víc se bavíme vtipnými situacemi na jevišti, tím silnější je pak chvíle, kdy pochopíme, že se smějeme právě sobě — svým příběhům a svým bolestem, často tak zbytečným.


Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Další informaceBeru na vědomí