20.03.2009

Recenze Shirley Valentine na portálu Divadlo.cz

O této hře se nedá mnoho napsat. To prostě MUSÍTE VIDĚT!!! Bravurní herecký koncert Simony Stašové Vás doslova přimrazí do sedadel. Budete s němým úžasem a otevřenou pusou zírat na jeviště a hltat každý její pohyb, každé gesto, každé slovo. Z jeviště na Vás bude zářit to, čemu se říká opravdový kumšt.

Simona Stašová se o této roli sama vyjádřila „tahle hra je právě o tom, co toužím říct teď, v tuto chvíli“. Simona Stašová nám Shirley Valentine nehraje. Ona jí je! Nemá nejmenší problém přesvědčit diváky, že je upracovanou a unavenou čtyřicítkou, která je v duchu stále ještě tou mladou dívkou plnou snů a nadějí, které jednoho prostě začne uskutečňovat

A co víc! Nejen, že je onou Shirley Valentine, ona je dokonce i všemi těmi ostatními postavami, o nichž ve svém příběhu vypráví. A to opět naprosto dokonale. Buď se mrknutím oka promění ve svou bohatou přítelkyni, která ji pozve na dovolenou, nebo Vám navodí pocit, že spolu sedíte v kavárně a Shirley Vám vypráví o svém řeckém milenci a při tom ho předvádí a paroduje. Ale zase je to Shirley a nikoliv Simona Stašová, s kým v té kavárně jste a kdo Vám vypráví o svých dětech, manželovi, milenci a podobně.
Bylo by nošením dříví do lesa rozepisovat se zde o vynikající fonetice a vůbec práci s hlasem. Kromě toho, že je Simona Stašová nadána uměním měnit hlas téměř k nepoznání, umí i dobře pracovat se silou svého hlasu. A při tom to nikdy není na úkor srozumitelnosti. Vždy a za všech okolností je jí dobře slyšet a dobře rozumět.
Podpoří-li to ještě svým uměním pohybovým, které je naprosto, ale naprosto přirozené, je dojem z jejího hereckého koncertu pětihvězdičkový. Stává se totiž některým jiným slavným hercům, že buď takzvaně přehrávají, nebo hraji jedno a to samé stále dokola, byť v jiné hře nebo postavě. Ne tak Simona Stašová. Její výrazový rejstřík je tak bohatý, že by klidně mohla své výrazové a pohybové prostředky prodávat, dalo-li by se to. Na druhou stranu je jistě pravda, že takové herectví je velmi vyčerpávající a při závěrečné děkovačce je ta únava na paní Stašové vidět.
Dalším superlativem inscenace Shirley Valentine, jsou bezesporu kostýmy, do nichž se Simona Stašová během představení převléká. Ty pocházejí z dílny Michaely Červenkové. Nemalou zásluhu na absolutně špičkovém dojmu z představení má i překlad původního textu. Pavel Dominik obohatil texty krásnými českými výrazy a značně tak přispěl k dobrému slovnímu humoru, který ani v nejmenším neuráží a při tom skvěle baví.

Režisér Zdeněk Kaloč přivedl na svět inscenaci, o které se bude ještě dlouho vyprávět a která zcela jistě získá nějakou tu divadelní cenu.