11.03.2013

Všechny Smetanovy opery v jednom večeru

Recenze Hradeckého deníku

Uvést všech osm oper Bedřicha Smetany v jednom večeru a s činoherním souborem? Bláznivý nápad, který je ústředním motivem hry nazvané Bedřich Smetana: The Greatest Hits autorského dua Jiří JankůPetr Svojtka. Vznikla tak hudební komedie, která vhodně doplnila žánrově pestrou nabídku třináctého ročníku Grand Festivalu smíchu.

Divadlo na divadle

Inscenace pražského Divadla ABC využívá principu divadla na divadle, a tak na začátku inscenace sledujeme herce, kteří se poctivě připravují na premiéru Hamleta. Hru alžbětinského dramatika však musí narychlo vyměnit za autorské pásmo ze Smetanových oper, na které získali grant z japonských fondů. Větší část inscenace pak představuje zkoušku částečně hotové inscenace. Na přípravě hudebního podkladu se podílel i známý zpěvák Ivan Hlas. Samozřejmě i libreto zkoušené hry je poskládáno z reminiscencí na Smetanovy opery, půjčuje si postavy, které staví do nových situací, důsledně si však zachovává dějovou naivitu děl litomyšlského rodáka.
Pro každého diváka se tu najde něco – ti, kdo Smetanovy opery neznají, se o nich něco přiučí, znalci skladatelova díla zase mohou ocenit hru s drobnými detaily jednotlivých oper. Z herců tentokrát těžko někoho vyzdvihovat, soubor podává zdařilý kolektivní výkon. Režisérovi Petru Svojtkovi se ovšem podařilo vést herce k úsporné, ale přesné charakterizaci postav.
Vytknout lze pražské inscenaci její délku, která se výrazně přiblížila třem hodinám, krátit by jistě šlo.
Určitá rozkolísanost je znát v aranžích hudebních výstupů. Zatímco nové interpretace některých písní se velmi povedly (rockové Znám jednu dívku), u jiných nápaditost chybí, některá hudební čísla by tak šlo s klidným svědomím vypustit.

Hradecký deník, 4.3.2013, Autor: LUKÁŠ DUBSKÝ