27.11.2013

Epizody z kanceláře

Recenze Kanclu

Nestává se často, aby se úspěšný televizní seriál dostal i na divadelní prkna. Nicméně občas k tomu dojde - vzpomeňme, s jakým úspěchem se setkala jevištní verze sitcomu Jistě, pane ministře v pražském Divadle na Vinohradech. V letech 20012003 kralovala britské televizi série Kancl, která se později dočkala americké i mnoha dalších národních verzí. V současnosti se v úpravě a režii Petra Svojtky hraje v pražském Divadle Rokoko. Seriál Rickyho Gervaise a Stephena Merchanta je postaven na epizodách ze života zaměstnanců jedné malé pobočky společnosti, které permanentně hrozí zrušení. V čele stojí žoviální šéf, který si o sobě hodně myslí a v práci razí heslo Buď přátelský a vtipný ke každému, i když o to třeba nestojí. Mezi jeho zaměstnanci vidíme snaživého, ale dosti neschopného „teamleadera", který je stále na nože se svým sousedem u stolu, referentem snícím o studiu psychologie, něžnou blonďatou recepční, v účtárně odtažitou ženou na vozíčku, mužem označovaným za „mimoně" a mladíčkem, který se právě zaučuje. A mezi těmi všemi dochází k nejrůznějším třenicím: když přijde návštěva „shora", když jeden z nich slaví narozeniny, když nastane školení nebo večírek s převleky...
Pro divadelní zpracování bylo pochopitelně vybráno jen několik epizod, aby měla inscenace jasné směřování a pointu, přičemž epizodičnost není přirozeně zakrývána. Takový žánr stojí na častém střídání situací (přestože se zde objevuje jen několik kancelářských místností, je těch zatmívaček se stěhováním dost, možná až příliš) a je sympatické, že na divadle nepůsobí roztříštěně, ale celistvě. Divadelní zpracování si zachovalo i ducha doby před deseti lety (posílání faxů, řídké využívání mobilů či mailů ve srovnání s dneškem, telefony se sluchátkem na šňůře).
Hlavní je, aby příběhu zůstal humor - a ten stojí do značné míry na představitelích. Herci, s ohledem na žánr, samozřejmě vytvářejí spíše figurky než propracované charaktery, ale činí tak s bravurou a chutí. Hvězdou je samozřejmě Vasil Fridrich v roli šéfa, který už z podstaty musí ostatní zastiňovat, z dalších rolí stojí určitě za zmínku Zbigniew Kalina jako snaživý referent a nesmělý obdivovatel zadané recepční. Ale všichni jsou jedineční a dobře zapamatovatelní. Kancl tak přináší dvě a půl hodiny výborné, chytré zábavy.

Naše rodina, 19.11.2013, Autor: Martina Oplatková