22.01.2014

Recenze na CD k inscenaci

Bedřich Smetana:The Greatest Hits

Bedřich Smetana: The Greatest Hits - písně ze stejnojmenné inscenace Divadla ABC Veronika Gajerová, Veronika Kubařová, Hanuš Bor, Ivan Hlas, Zbigniew Kalina, Roman Říčař, Michal Slaný - zpěv sólo, Marek Eichler, Ivan Hlas, Jiří Milota, Roman Říčař - kytary, Jiří Janouch - klávesy, Petr Eichler - bicí, Milan Potoček- klarínet, Svatava Milkova a Jiří Mazán -saxofon, Veronika Svojtková a Lenka Zbranková - zobcová flétna, Zdeněk Venci - triangl Nahráno v Divadle ABC v Praze 28. a 29. 3. 2013, scénář Jiří Janků a Petr Svojtka, hudební úprava a aranže Jiří Janouch a Ivan Hlas, hudební nastudování Milan Potoček, režie divadelní inscenace Petr Svojtka, mix a soundesign Milan Cimfe a Pavel Karlík. Celkový čas 49:45

Kvůli výhodnému zájezdu do Japonska musí běžný činoherní soubor nastudovat místo plánovaného Hamleta absurdní příběh spletený z libret Smetanových oper, a co víc, proložený jeho největšími operními hity ve zmodernizovaném rouše. To je základní situace úspěšné inscenace pražského Divadla ABC s názvem Bedřich Smetana: The Greatest Hits. Strážci Smetanova odkazu mohou být bez obav- není to obrazoborecké utahování si ze skladatelova génia, jsou to půvabné hrátky se Smetanou, navazující na cimrmanovské tradice a hlavně Ypsilonku, na výborné Kořínkovy úpravy hudebních klasiků. Baví se i nepoučený divák, divák Smetanova operního díla znalý se baví dvojnásob. Ačkoli audiozáznam přímý zážitek z představení nenahradí (a v tomto případě obzvlášť), připomínkou zážitku může být nahrávka všech hudebních čísel, kterou nyní vydala Městská divadla pražská.
Při poslechu nahrávky nesporně oceníme šťastnou ruku hudebních úpravců, Jiřího Janoucha a Ivana Hlase. Jistě, víc než v hledišti divadla si uvědomíme pěvecké limity některých činoherců. Naopak plně vychutnáme čísla, v nichž se vtipná aranž propojuje s neodolatelným podáním, např. dvojzpěvy „Znám jednu dívku" (Hanuš Bor, Zbigniew Kalina) a „Milostné zvířátko" (Veronika Gajerová, Zbigniew Kalina). A v číslech nejcitlivěji upravených i podaných si paradoxně právě v tomto zmodernizovaném rouchu opět uvědomíme velikost Smetanova mistrovství. To se týká především partů interpretovaných Romanem Říčařem, árie Vaška z Prodané nevěsty, dueta ,^Jsme svoji"(s Veronikou Kubařovou) a asi vrcholného čísla inscenace, árie Víta z Tajemství. Jako bonusy jsou k nahrávce připojeny nejvtipnější, leč jen útržkovité momenty z dialogů, jež jsou dílem dramaturga Jiřího Janků a režiséra Petra Svojtky. A na závěr nechybí ani anglická verze dvojzpěvu „Znám jednu dívku" („I know a honey), která je v inscenaci součástí děkovačky.

​Hudební rozhledy, 3.1.2014 , Autor: Jaroslav Someš