04.03.2014

Organizované akce pro nezadané: Dá se na nich vážně seznámit?

Reportáž z Představení pouze pro nezadané

Speed dating, diskotéky pro nezadané nebo třeba divadelní představení jen pro singly. S akcemi, kde se můžete seznámit, se doslova roztrhl pytel. Ale jde tam skutečně najít lásku?
Ze školy jsme dávno pryč, pracujete v ženském kolektivu a nové kamarády nacházíte poměrně málo. Jak tedy narazit na člověka, který by se mohl stát vaším osudovým protějškem? Občas je potřeba jít náhodě trochu naproti.
Kde se ale seznámit? Diskotéky nejsou nic pro vás, protože tomuto druhu zábavy neholdujete, takže s případným objevem, který tam ulovíte, si stejně nebudete mít co říct. A oslovit někoho na ulici nebo v tramvaji, na to nemáte náturu. Vyzkoušeli jsme za vás seznamovací akci, určenou pro milovníky kultury. "O takzvaném seznamovacím divadle jsem se dozvěděla už zhruba před půl rokem. Spolu s kamarádem jsme v kavárně zahlédli leták, který na tuto akci zval. Oba jsme o tom docela vážně uvažovali, ale spíše jen v intencích toho, co tam asi chodí za lidi, a zda by to bylo něco pro nás. Ihned nám naskočila asociace, že do divadla chodí inteligentní a kulturně vzdělaní lidé, takže to není zas tak špatný nápad," popisuje důvod, proč na tuto akci dorazila, i návštěvnice Petra.

Pražské divadlo Rokoko připravuje několikrát do roka představení čistě jen pro nezadané. Když už nic jiného, odnesete si příjemný zážitek z viděného divadelního představení (tentokrát to byl Monty Pythonův létající kabaret). Jenže s koncem představení to teprve začíná! I když zkušenosti slečny Petry poukazují na to, že přítomní návštěvníci se začínají okukovat mnohem dříve: " Ještě před představením jsme si ve foyer mohly prohlížet, s jakými partnery se později budeme seznamovat. Nebyly jsme jediné. Všichni po očku sledovali, jací lidé vcházejí do hlediště. Ve vzduchu bylo cítit mírné napětí. Člověku i proto chvíli trvalo, než se plně začal věnovat samotnému představení."

Po skončení divadelního představení se návštěvníci přesunou do prostorné divadelní kavárny, kde je pro ně přichystán program a prostor k seznamování. To by vám měl usnadnit jeden podstatný faktor - všichni přítomní jsou (respektive by měli být) nezadaní. Navíc, pokud už se rozhodli na takovou akci dorazit, jejich singlovství jim zřejmě nevyhovuje a seznámit se skutečně chtějí. Nebo že by ne? I když se pořadatel snaží prodat podobný počet míst pro ženy i pro muže, nepoměr mezi oběma pohlavími byl nesporný. Důvod? Domníváme se, že ženy si vstupenky zakoupí samy a o akci skutečně stojí, kdežto mužům jim ji s dobrým úmyslem pořídí rodiče, sourozenci či kamarádky a oni před akcí nervozitou vycukají a do divadla nedorazí. Svou roli v tomto konkrétním případě jistojistě sehrál i fakt, že se konalo v době olympiády a bohužel ve stejný večer, kdy se hrál hokej, který mnohé muže udržel doma či ve sportbaru před televizní obrazovkou.
"Statistika byla neúprosná - mužů přišlo přibližně dvakrát méně než žen. Nutno dodat, že ženy v sále vyhlížely většinou hodně dobře. U mužských protějšků už byla charakteristika trošku komplikovanější. Ti se však přesto mohli cítit jako kohouti na smetišti - měli z čeho vybírat," hodnotí úvod akce Petra.
Seznamovací akce jsou více či méně organizované. Tato patří spíše do druhé skupiny. Organizátoři připravili spíše několik příležitostí, jak druhé oslovit, než že by nachystaly nějaké úkoly a často ponižující scénky, které jsou na seznamovacích akcích občas k vidění. Pro návštěvníky byla nachystaná například možnost návštěvy zákulisí divadla, ale pouze v páru s někým, koho zde poznáte. Touha nahlédnout do zákulisních prostor divadla některé zvídavé návštěvníky skutečně popostrčila a neváhali oslovit přítomné hosty - i když možná víc ve snaze vidět, co běžnému návštěvníkovi uniká, než z důvodu, že by na první pohled vytipovali svůj ideální protějšek.

Další aktivity, které měly napomoci s opadnutím zábran a rozproudit zábavu, přibližuje opět slečna Petra: "Konverzace se měla rozvinout například u tabule s mapou světa či ve fotokoutku. Tento program byl podle mého názoru tak nějak málo sdružovací." Pravda, více se konverzovalo ve frontě na bar, kam hosté zamířili pro potřebnou dávku nějakého dobrého moku, který by s nesmělými začátky pomohl. "Sympatie jsme mohli vyjádřit i zakoupením srdíčka nebo růže, které se pak daly vyhlídnutému protějšku," dodává Petra.
Slečna Petra vyrazila na seznamovací akci s kamarádkou. A nebyla jediná. Při pohledu na přítomné bylo vidět, že tuto variantu zvolilo více přítomných žen (muži naopak dorazili povětšinou jako sólisté). "Dobré bylo, že jsme šly dvě. Mít s sebou spřízněnou duši při hromadné seznamovací akci je nezanedbatelnou výhodou, pokud později zjistíte, že žádnou jinou tam asi nenajdete," vysvětluje své důvody, proč dorazit ve dvou. Zároveň ale bylo znát, že když vás jistí kamarádka, nepustíte se tolik na tenký led konverzace s někým neznámým. Pokud jste na akci sama a nechcete hloupě postávat někde v koutku nebo posedávat u stolku a celý frmol kolem jen sledovat, prostě budete muset vyrazit do akce a někoho oslovit.
Kamarádka po boku může současně působit jako překážka i z jiného důvodu. Samotného člověka oslovíte snadno, protože vidíte, že se také nudí a jen pokukuje, co se kolem něj děje. Když je vám někdo ovšem sympatický, ale už desítky minut je v zaujatém hovoru s přítelkyní, příliš se vám nebude chtít přerušit jejich konverzaci. Důkazem toho je právě i slečna Petra: "Někdo se dal do čilé konverzace, někdo jen tak postával. My s kamarádkou, upřímně, spíše postávaly," popisuje.
Rozhodně to neznamená, že podobná akce nemá smysl. Nespoléhejte ale na to, že vás někdo seznámí za vás a že vysněného partnera dostanete naservírovaného na stříbrném podnose. Dá vám příležitost, ale využít ji musíte sami. Je také příležitostí, kde se můžete pobavit i sama (jindy byste určitě sama do divadla nešla) a potkat další nezadané lidi. Nejde jen o to, že by se mezi nimi mohl objevit On. Mnohdy stačí, že si popovídáte s dalšími lidmi, kteří jsou sami. Podělit se o zkušenosti a životní rady, nebo si vyslechnout, že se s neúspěšným seznamováním netrápíte sama, totiž může být mnohem více povznášející, než když nakonec z takové akce odcházíte z telefonním číslem na nový objev v kapse.
Rady bylo možné získat nejen od dalších singlů, ale i od vztahového poradce ze seznamovací agentury Náhoda. "Jak je možné, že v dnešní době má tolik lidí problémy se seznámením," zeptala se ho i slečna Petra. "Sdělila jsem mu svůj poznatek, že mám mnoho krásných a mladých kamarádek, které si stěžují, že si nemohou najít partnera, a to nesedí zrovna doma za pecí. Poradce přišel s tvrzením, které má jistě něco do sebe: ženy prý neumějí zacházet se svou ženskostí, vlivem emancipace údajně zapomněly, jak se chovat žensky, a muži zase ztrácejí svou mužnost a nemají odvahu vyhlídnutou partnerku oslovit." Agentura Náhoda slibuje, že vás právě tohle naučí, ale i jednoduchý selský rozum napoví, že na tomto závěru něco bude. Občas se stačí zamyslet nad tím, co od nás opačné pohlaví očekává a co nás pro něj dělá atraktivní, a pak by neměl být problém seznámit se kdekoli - nejen na akci k tomu určené.

Celý program završila kolem desáté hodiny tombola. Kdo nemá zrovna štěstí v lásce, mohl projevit trochu toho štěstíčka ve hře a odnést si některou z mnoha lákavých cen.
I když tím oficiální program skončil, pořadatelé nikoho nevyhazovali, a tak se v divadelní kavárně ztlumilo osvětlení a započaté konverzace mohly probíhat v intimnějším a už o mnoho přirozenějším prostředí, navíc za příjemného doprovodu swingové hudby.

"My jsme si tentokrát protějšky nevybraly, tak jsme si šly pro kabáty a probrat tento večer do blízkého baru. Nicméně to byla dobrá zkušenost a jsem ráda, že jsem ji mohla absolvovat. Nelze vůbec vyloučit, že se tam ten večer utvořilo několik párů. Lásku totiž nepotkáte, když budete vysedávat doma," uzavírá svou seznamovací premiéru slečna Petra. A náš závěr? Pokud pláčete nad tím, že jste bez partnera a tento stav vám nevyhovuje, prostě udělejte něco pro to, aby se to změnilo. A návštěva seznamovací akce rozhodně není špatnou volbou. Když už se totiž osmělíte a odhodláte na ni přihlásit, příště pro vás nebude třeba problém oslovit sympatického kolegu nebo pochopit, že i když jste zrovna singl, můžete vyrazit do společnosti sama.

nova.cz, 27.2.2014