25.03.2014

100% od J. P. Kříže

pro Kdo se bojí Virginie Woolfové?



 

Nový Albee v Rokoku - to je vichřice


Jiří P. Kříž

Gajerová, Procházka, Kubařová, Dvořák - herecký kvartet, který právě vstupuje do historie českého divadelnictví jako tým rozvratu. V pražském Rokoku představil v české premiéře nový a jazykovou skandálností s originálem Edwarda Albeeho konečně identický překlad jeho hry Kdo se bojí Virginie Woolfové? Má ho na svědomí lexikální kouzelník Jiří Josek.
Letošní první výrazný vltavský tip na inscenaci roku připravili režisér Petr Svojtka s dramaturgem Jiřím Janků. Tenhle tandem si už dlouho o podobnou poctu říká. Jenomže kritika práci Městských divadel pražských tvrdošíjně a marnivě obchází.
Princip neomalenosti
Nepočetné české inscenace Albeeho hry, která ohromuje Broadway - a potom svět - od 60. let a která se pro jazykovou provokativnost, ale také kvůli boření „amerického snu“ nedočkala Pulitzerovy ceny, se u nás dosud hrály v učesaném překladu Luby a Rudolfa Pellarových.
Hrálo se jich málo, i když Albee „líčí rozklad prohnilé americké společnosti“. Autor totiž otevřeně podporoval vězněného Václava Havla. Nová Joskova česká verze je excelentní a sklenula oblouk s jiným Albeeho provokativním kouskem, kterým „ten staroch“ (*1928) vstoupil do nového tisíciletí - Koza aneb Kdo je Sylvie?
Ejhle, smetánka: Rektorská dcerka vyzrálá za zenit, zaměstnanci jejího papínka, do kumštu převedená praxe „kdo nespí s námi, spí proti nám“, kariéra, citová vyhořelost, schopnost uargumentovat kohokoli, šokovat, uzemňovat všeobjímajícím argotem vyneseným do vyšších společenských pater. Už dávno ne amerických, ale také českých. Tu navíc rychlokvašených.
Život je hra. Vyzývavá, nemilosrdná, krutá, zvláště v odéru moře alkoholu, dnes už spíš drog. A hraje se nejenom do rána, nýbrž až do úplného zničení protivníků i spoluhráčů.
Ovace hercům
Thálie tentokrát nemusí jezdit na venkov. Veronika Gajerová jako Martha je ložený tip. Její výkon, to je koktejl zběsilosti, zrazených ambicí, zloby, provokace, neřádu - i hoře z toho všeho. Aleš Procházka, její manžel George, zakrývá maskou intelektuální neomalenosti, útočnosti a liberální argumentací vyhořelost, odbornou stagnaci. Viktor Dvořák - o generaci mladší Nick - podobné vlastnosti v sobě zdárně objevuje. S převahou mladého říjného atleta.
Veronika Kubařová skvěle vystihla husičku Honey, Nickovu nevěstu s věnem. Její frustrace má už za sebou hysterické těhotenství. Neschopnost argumentovat nahrazuje blinkáním. Po Zarečné v Rackovi (Dejvické divadlo) další výkon k zulíbání! - Za nepřekonatelné platily ve Virginii dosud výkony Bartošky, Wilhelmové, Matáska, Svobodové v pražské Řeznické a Sasínové-Polarczyk, Zerdaloglu, Čuby a Dočkalové v ostravské Aréně. To už neplatí!
Městská divadla pražská - Edward Albee: Kdo se bojí Virginie Woolfové? Překlad Jiří Josek. Režie Petr Svojtka, dramaturgie Jiří Janků, scéna Ondřej Nekvasil a Zuzana Ježková, kostýmy Zuzana Ježková, hudba Vladimír Nejedlý. Premiéry 15. a 17. března, psáno z reprízy 24. března 2014.


Hodnocení 100%



 


Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Další informaceBeru na vědomí