22.04.2015

Zatančíme si?

Recenze na studentpoint.cz

Malá scéna Divadla ABC uvádí od ledna letošního roku hru švédského dramatika Augusta Strindberga Tanec smrti. Bravurní práci odvedla především dramaturgyně Věra Mašková, která původní verzi sestříhala do tří naprosto rovnocenných partů, a umožnila tak hercům se plně projevit.

Tanec pro tři rozehrají už na začátku starší manželé, kteří nedokáží být spolu ani bez sebe. Vzájemné pošťuchování je drží při životě. Zdá se, jako by jim ve své krutosti nezáleželo na ničem, natož pak jednomu na druhém. Celé první dějství od začátku do konce herci na diváky valí divoké citové projevy. Tanec slov, ostrých dialogů, napjatých situací opravdu nezůstává jen na malém jevišti.

Nejdynamičtější postavou je Alice (Radka Fidlerová), která spojuje dva naprosto odlišné muže. Pokryteckého manžela Edgara (Jiří Schwarz) a dobrosrdečného Kurta (Oldřich Vízner), který si, jak se zdá, nechá všechny křivdy líbit. Herci skvěle zvládají přechody mezi tématy, i když to není vůbec snadné.

Postavy se ocitají v ne zcela specifikované době. V prvním dějství ke komunikaci s okolím používají telegraf, ve druhém se nachází v poněkud modernějším prostředí, kdy se na scéně objevuje moderní stolek z průhledného plastu, stejně tak plastové židle a televize. Scénograf Adam Pitra si zakládá na vkusně minimalistickém prostředí. Jinak by to na Malé scéně ani nešlo. Po přestávce se navíc jeviště přesouvá doprostřed hlediště a mezi diváky, kteří teď sedí ze dvou stran. Publikum je najednou ještě více součástí. Když si Jiří Schwarz coby lstivý Edgar pochutnává na bobulkách hroznového vína, dokonce se s některými z hlediště podělí.

Režisérka Viktorie Čermáková hru staví na aktuálním politickém niveau. Celý děj se odehrává v rámci jednoho ostrova, kde funguje svébytná a uzavřená komunita. Jak říká v rozhovoru pro StudentPoint Radka Fidlerová: „Každý každému vidí až za polívku.“ Dodává, že celý Tanec smrti je postaven na intrikách, absenci sociálního cítění a emocionální degeneraci.

Koho zničí divoký tanec vášní?

studentpoint.cz, 8. 4. 2015, Autor: Markéta Rizikyová