22.04.2015

Happy End: boj s rakovinou po izraelsku

Recenze na kulturio.cz




Pražské divadlo Rokoko uvedlo 28. března na scénu inscenaci izraelské dramatičky Anat Gov s názvem Happy End (v originále Sof tov). Hra se do naší republiky dostala díky MUDr. Ireně Závadové, primářce hospice Cesty domů, která ji objevila při své cestě do Izraele. Nad inscenací převzalo záštitu Izraelské velvyslanectví. Režie se ujal Arnošt Goldflam, v hlavní roli uvidíte Danu Batulkovou.

Než se pustíme do hry samotné, je třeba zmínit souvislosti, které nám pomůžou lépe celé představení pochopit. Inscenace Happy End je zčásti autobiografická. Anat Gov začala hru psát v roce 2008, poté, co u ní lékaři diagnostikovali rakovinu.

Anat Gov se rozhodla o nemoci hovořit veřejně, otevřeně a s jistou mírou nadsázky. Ačkoli hra hovoří o závažných a neoblíbených tématech – nemoci, umírání a smrti samotné, právě svou otevřeností a neotřelým přístupem si v Izraeli získala náklonnost publika. Hra měla neobvyklý úspěch a Anat Gov se tím podařilo podpořit kampaň za prevenci proti rakovině. Díky hře vznikaly v Izraeli nové hospice, došlo k veřejné podpoře ústavů paliativní péče atd. Debatu kolem inscenace by rádi otevřeli i čeští tvůrci. Smrt i civilizační nemoci, které jsou novodobým morem, jsou tabuizovány, často se k těmto tématům obracíme zády. Městská divadla pražská proto již poněkolikáté (kromě Happy Endu jmenujme například Úsměv Dafné nebo Marvinův pokoj) přichází se svým příspěvkem do diskuze. Jak totiž řekl při tiskové konferenci k připravovanému Happy Endu sám režisér Goldflam: „Toto téma není snadné pro nikoho z nás. Každý jak tu sedíme, máme mezi blízkými nebo přáteli někoho, kdo rakovinu měl nebo má.“ „Nebo bude mít…“ dodala hořce herečka Hana Doulová.

Nyní ke hře samotné. Hlavní hrdinka Talja (Dana Batulková) nastoupí na chemoterapii, ale během vizity se dozví, že u ní rakovina dostoupila čtvrtého stupně. A pátý stupeň není. Talja se proto rozhodne léčbu ukončit. Zemře tak jako tak, proč tedy prodlužovat utrpení a čelit nevolnostem z chemoterapie? Její názor se však střetává s názorem lékaře Katze (Jiří Hána), jehož úkolem je léčit. Udržet a prodloužit život pacientů za každou cenu. Kde končí pravomoc lékaře a nastupuje svobodná vůle pacienta? Má pacient právo rozhodovat o průběhu či ukončení léčby? Má člověk právo se svobodně rozhodnout, jak zemře? Dosáhne Talja svého Happy Endu? A jak její rozhodnutí ovlivní ostatní pacientky? To vše vám bude zodpovězeno, pokud se vydáte na představení do Rokoka.

Hra je divákům předkládána jako tragikomedie. Je jistě těžké vnést komično do tohoto tématu, a tak jako odlehčující prvky působí hlavně hudební vsuvky, při nichž si divák odpočine od jinak mučivě se rozvíjejícího příběhu (je ale třeba uznat, že – jak tvůrci slibovali ještě před premiérou – neupadá hra do zbytečného a přehnaného patosu). Jednou takovou vsuvkou, kterou stojí za to zmínit konkrétně, je taneční číslo Dany Batulkové a Jiřího Hány. Je znát, že Batulková své zkušenosti, nabyté z televizní taneční soutěže, dokáže i dnes zúročit.

Představení jistě není kulturou pro páteční večer po náročném týdnu, ale své předsevzetí – vést diváka k zamyšlení – inscenace beze zbytku splňuje.

kulturio.cz, 20. 4. 2015, Autor: Soňa Hanušová


Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Další informaceBeru na vědomí