24.03.2016

Války mužů a žen vábí a neberou konce

Recenze v Právu

S velkou slávou vstoupil konečně také do Česka zdramatizovaný bestseller Allana a Barbary Peasových Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách. Nemohl s ním přijít nikdo jiný než dramaturg Jiří Janků z Městských divadel pražských.

Úkol přivést teoretický spis o příčinách manželského nesouladu a o neexistenci cest z něho ven na pódium svěřil herci a režisérovi Miroslavu Hanušovi z konkurenčního Divadla v Dlouhé. Ten si najal armádu znamenitější než italský rytíř Brancaleon za časů černého moru a vydal se dobývat bránice diváků i zbavovat je trudnomyslnosti ze vztahových problémů.
A tak v Divadle ABC secvičili nejprve konflikt mezi psychiatrem a manželským poradcem Pearsem a jeho manželkou, lékařkou ORL a logopedkou Pearsovou. Podobnost jmen s autory vůbec není náhodná. Resumé: je to na rozvod, také jsou to jen lidé. V konfliktu se vyžívají Zdeněk Velen a ještě víc Jitka Smutná. Pro nic kolem neslyšící muže a smyslem pro orientaci v mapách nevybavené ženy zvolili Hanuš s Janků formu revue. Po úvodním konfliktu vstupují na scénu zázračné hormony Testosteron (Lukáš Jurek) a Estrogen (znamenitý Zbigniew Kalina) a po nich i Jeskynní partneři Pfí a Pfé (Petr Klimeš a Hana Doulová).

Tam to začalo a v našich časech to není jinak. O tom přesvědčují zdravotní sestra Lucie Pernetová, optimista a homosexuál Jiří Klem, pesimistka a feministka Radka Fidlerová, TV rosnička s chybnou výslovností Barbora Janatková, frontman vztahově se topící kapely Martin Písařík a také Veronika Janků, Stanislav Lehký, Radim Kalvoda a Veronika Svojtková. Všichni – i s živou kapelou na jevišti – hrají jako z partesu.

Však také lehce hopsat po jevišti je naučila mistryně Veselých skoků Jana Hanušová. A oblékla je, hormony krásně vybarvila, mnohé herečky zázračně zeštíhlila, u jiných (žen i mužů) potřebné prvotní i druhotné pohlavní znaky zvýraznila Samiha Malehová.
Vztahové a s tématem úzce se vážící písničkové hity od Sandie Shaw, Drupiho a Yvonne Přenosilové až po Sex Bomb Toma Jonese aranžoval a nastudoval Milan Potoček.
To všechno cestou od pravěku po dnešek na multifunkčně vymyšlené scéně Davida Marka.

Barbara a Allan Peasovi: Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách Dramatizace a režie Miroslav Hanuš, dramaturgie Jiří Janků. Česká premiéra 19. a 21. března 2016 v Divadle ABC Městských divadel pražských

Hodnocení 85 %

Právo, 24. 3. 2016, Autor: J. P. Kříž