24.03.2016

Městská divadla pražská uvedla premiéru představení Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách

Recenze na nenudtese.cz



Hudební komedie vycházející z populárního bestselleru Allana a Barbary Peasových v režii Miroslava Hanuše se vtipnou a neotřelou formou snaží divákům poradit, jak předcházet partnerským krizím.
 
Manželé Peasovi sepsali své dílo na základě několikaletého výzkumu v nejrůznějších oblastech vědeckých i geografických. Své poznatky z evoluční biologie, psychologie i sociologie shromažďovali při svých cestách kolem světa několik let. Na pultech knihkupectví se tak díky tomu v roce 2005 objevil lehce kontroverzní výsledek, který humorným a čtivým způsobem vysvětluje důvody existence napětí a rozepří mezi ženami a muži a pokouší se najít způsoby, jak se s nimi vypořádat.

Miroslav Hanuš úspěšnou knihu zdramatizoval a převedl do hudebně-činoherního formátu, ve kterém se střídají scénické pasáže s českými i zahraničními evergreeny, které jsou také zpívané (až na jednu výjimku) v češtině, buď v překladu, který se hodí pro hru, nebo v překladu, do kterého již dříve byly přeloženy a který je divákům dobře znám. Všechny skladby jsou hrány i zpívány naživo a členové doprovodné kapely, kteří se taktéž stávají herci, jsou se svými nástroji po celou dobu hry usazeni v zadní části jeviště.

Allan a Barbara se v dramatickém konceptu Miroslava Hanuše stali hlavními postavami hry, jejíž děj se otevírá v čekárně malé soukromé kliniky, kde Allan působí jako psycholog, psychiatr a vztahová poradce a Barbara jako specialistka na ušní a logopedické vady. Manželé se právě hrubě pohádali kvůli včerejším nedorozuměním při hře Aktivity a svůj vztek netají před pacienty. Role se tak obracejí a pacienti se vlastně ocitají v pozici lékařů-poradců, kteří se společnými silami snaží oba profesionály usmířit – nikoli nezištně; hrozí jim totiž, že jinak budou všichni přeobjednáni s čekací lhůtou minimálně čtrnácti dní.

Přestože se děj hry nijak zásadně nevyvíjí – ostatně, to není účelem – lze předpokládat, že se v jejím průběhu díky snaze všech zúčastněných oba manželé usmíří – a možná se problémy jejich pacientů zároveň za pochodu tak nějak samy vystříbří.

K tomu pomáhají také dva legrační a chytří průvodci, totiž hormony Testosteron a Estrogen (jehož růžovoučký kostým vycpaný v partiích, kde mají ženy tendenci s věkem nabírat, zkrátka nemá chybu). To oni vysvětlují, kde pramení rozdíly mezi muži a ženami, jejich nespojenost s protějškem, nedorozumění a frustrace. Zvou si k těmto účelům na pódium „ilustrační bytosti“, a to jak z časů prehistorických (ano, pravěkého lovce a jeho jeskynní ženu), tak novodobých (energickou sportovní fanynku, hokejistu etc.).

Představení využívá interaktivních momentů, kdy je publikum herci oslovováno a diváci v předních řadách dostanou i možnost tak trochu do hry vstoupit, spoluutvářet ji svou drobnou aktivitou, k níž jsou herci vyzýváni. Ale není třeba se bát: králíka z klobouku nikdo tahat nebude a ke kouzelnickému řezání vašeho těla na několik kusů taky nedojde – snad jen metaforicky, pakliže vám některý výstup a problém, který je v něm rozebírán, bude sedět hodně na tělo.

Hudební čísla, kterými jsou jednotlivé výstupy proloženy, nepatří sice mezi muzikálová veledíla (ne tedy – až na dvě tři výjimky – po pěvecké stránce), ale diváky potěší známé melodie šlágrů, které mohli slýchat zhruba od let 80. (a zejména 90.) let do současnosti (na repertoáru například nechybí skladba od Rufuse Wainwrighta).

Na slavnou píseň Humberta Tozziho, Te Amo, zazní diváky bouřlivě vytleskaná píseň Máslo, která pomáhá dokreslit situaci, kdy se muž doma bezradně dívá do lednice, ale máslo v ní prostě nevidí – taky vám to něco připomíná?

Hra se opírá o situace, které jsou nám dobře známé; pokud se neztotožníte se všemi, pak tedy minimálně s polovinou. Nechybí aluze na ženský problém s prostorovou orientací (a nejde jen o matoucí záměny levé a pravé strany) a mužský problém s multitaskingem. Ženy jsou naopak vychváleny v oblasti silně rozvinutého smyslového vnímání a muži zase jako praktičtí analytici, které by nenapadlo vzít si do autoškoly boty na jehlovém podpatku prostě jen proto, aby dobře vypadali.

Ano, je pravdou, že místy může být tento humor vycházející ze stereotypů vnímání žen a mužů tak nějak prvoplánový a plytký, ale jak ukázaly reakce diváků, rozdíly mezi muži a ženami, byť je všichni dobře známe a snad i umíme pojmenovat a dopídit se jejich kořenů, vždy jsme rádi, když nám je někdo důvtipně připomene – jedná se zkrátka o vděčné téma.

Výkony herců patří více méně mezi průměrné, scénář jim ani neposkytuje příliš široký prostor pro psychologickou plastičnost a rozvinutý emoční rejstřík. Přesto mezi nimi vyčnívá přirozený herecký projev Stanislava Lehkého v roli Pana Stenlyho B., „který někdy vypadá jako Homer Simpson“ a Zdeňka Velena coby Allana. Nutno podotknout, že Velen také velmi dobře zvládl pěvecké party a jeho vpravdě cohenovská interpretace písně Hallelujah a netradiční countryové podání notoricky známé I will always love you (kterou původně nazpívala Dolly Parton, jíž postava Allana ve hře zmiňuje jako role-model pro milostné vztahy, neboť se svým manželem Carlem Deanem loni oslavila 50. výročí svatby) se vemlouvavě dostane divákům pod kůži.

Také Lukáš Jurek a Zbigniew Kalina se svých „Hormonů“ zhostili s profesionálním nadhledem – klobouk dolů za jejich taneční kreace a vůbec za to, že v těch kostýmech po dobu celého představení, které trvá téměř dvě a půl hodiny, vydrží!

Mužští diváci se nemusí obávat, že by hra ženám nadržovala (snad jen tak trochu v první polovině) a byla určena primárně pro ně. Určitě si v ní i oni najdou „to své“. Pro diváky, kteří netouží po vpravdě vědeckém zkoumání nebo intelektuálně a umělecky silném kulturním zážitku, ale chtějí se primárně zasmát a pobavit, bude hra Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách tou správnou volbou. Nečekejte sice, že vám pomůže předejít manželským krizím, to za vás ostatně neudělá nikdo, ale určitě vás rozveselí a navíc se dozvíte leccos zajímavého o sobě samých i svém protějšku.

nenudtese.cz, 23. 3. 2016, Autor: Martina Doležalová


Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Další informaceBeru na vědomí