16.05.2016

Deny, Sendy a mistr Hanuš

Recenze v Týdeníku Rozhlas

Allan a Barbara Peasovi jsou známí po celém světě svými knihami o vzájemné komunikaci mužů a žen, o jejich vztazích i protikladných rozdílech. Nyní se s oběma můžeme setkávat v Divadle ABC - jako s Peasovými, postavami inscenace vytvořené dle jejich nejúspěšnějšího titulu Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách.

Přenést četné psychologické, sociologické a sémiologické poznatky o rozdílnosti obou pohlaví a její evoluční podmíněnosti ze stránek knihy na jeviště, a navíc formou zábavného kabaretu, prošpikovaného hudbou, písněmi a tancem, je mistrovský kousek. Scénaristicky a režijně jej realizoval Miroslav Hanuš, v současné době snad nejúspěšnější tvůrce divadelních kabaretů na našich jevištích. Poučen ze svého „rodného" Divadla v Dlouhé, kde na četných kabaretech spolupracoval s dalším mistrem tohoto žánru, Janem Bornou, připravil pro Městská divadla pražská již v minulosti několik titulů tendujících k muzikálu - například Šakalí léta či Pan Kaplan má třídu rád. I tentokrát mu pomáhala jeho žena, choreografka Jana Hanušová, a Milan Potoček, který nastudoval hudební složku inscenace. Ta se skládá z hitů šedesátých a sedmdesátých let, otextovaných ovšem s morgensternovským humorem, takže třeba v srdceryvném italském canto „Tak prázdná, tak prázdná, tak prázdná" zaznívá věčné mužské tázání nad otevřenou lednicí: „Kdejemáslo, kdejemáslo, kdejemáslo?" Verbální a situační komikou jsou výstupy pacientů Peasových prošpikovány: ať již u nich kytarista a zpěvák Deny (výborný Martin Písařík) hledá radu, jak se vymanit z ponorkové nemoci, jež zasáhla jeho kapelu, anebo se „rosnička" Sendy (Barbora Janatková) snaží zlepšit svou výslovnost. Nejvíc se ovšem řeší otázky vztahové. A i když se nezdá, že by je pohodový, moudrý gay Eduard (Jiří Klem) či bohorovná pesimistka-feministka Irena (Radka Fidlerová) vůbec mohli mít, zcela jistě je mají Peasovi sami: ztělesňováni Zdeňkem Velenem a Jitkou Smutnou se v hádce dokonce tahají o židle společné čekárny u svých ordinací. Nakonec paradoxně léči pacienti doktory.
Aplaus vestoje při premiéře napověděl, že tahle vtipná a přitom nepodbízivá inscenace bude nejspíš věčně vyprodána.

Týdeník Rozhlas, 9. 5. 2016, autor: Bronislav Pražan