17.06.2016

Život je míjení

Recenze v Instinktu

Klasika ruské literatury, ve verších psaný Puškinův román Evžen Oněgin, ožila ve vizuálně podmanivé inscenaci Divadla ABC. Režisér Pavel Khek spolu s herci vytvořil svět plný nádherných obrazů a vypjatých emocí.

Evžen Oněgin je flákač, plně si užívající všech tělesných rozkoší, které dokáže nabídnout velkoměsto. Pití, nevázaný sex, ba i nějaké ty drogy. Jeho zahálčivý a prostopášný život vezme ale částečně zasvé, když se dozví, že po svém strýci zdědil usedlost na venkově. Přestěhuje se, ale ani změna klimatu nedokáže dát jeho bytí smysl a řád.

Utápí se v chandrách a touhu po opravdovém citu maskuje cynickým a povýšeným jednáním. Tak se projevuje i na návštěvě rodinného sídla Larinových, kam ho dovleče přítel Lenskij, osudově zamilován do Olgy, dcery pána domu. Evžen ji ovšem považuje za hloupou husičku a více ho zajímá její sestra Taťána. I ona v něm nalezne zalíbení, její náhlý závan vroucího milostného okouzlení však narazí na tvrdé Oněginovo srdce.

Nejnovější adaptace Puškinova románu v režii Pavla Kheka zaujme především dokonale propracovanou vizuální stránkou. Jeden působivý obraz stíhá druhý, scéna důmyslně pracuje se světlem a vše je až filmově podbarveno scénickou hudbou. Khekova režie je dravá, v dobrém slova smyslu moderní, plná překvapivých okamžiků. Viz například vzdorný tanec Oněgina a Olgy, podkreslený skladbou Smack My Bitch Up elektronické kapely Prodigy.

Nervní a napjatou atmosféru hry podtrhují herecké výkony. Jiří Hána je coby Oněgin patřičně odtažitý a sarkastický, každým gestem a pohledem dávající najevo svou povýšenost.
Skvěle mu sekunduje ďábelský našeptavač Zareckij v podání Milana Kačmaříka. A Petra Tenorová opsala v roli Taťány vyklenutý oblouk z naivní zasněné holčičky, věčně ponořené v románech, v upjatou a mondénní manželku a paničku. Odmítavou tak, že dokáže během závěrečného slovního duelu smrtelně ranit i samotného Oněgina. Vítěze ani poraženého však tenhle souboj dvou vášněmi zmítaných srdcí nemá.

Instinkt, 16. 6. 2016, autor: Jindřich Göth