07.07.2016

V čase zmaru o láskách, které se minuly

Recenze v Právu



Zase to nesmrtelné téma o lásce, která se nenaplnila. Evžen Oněgin. Vrchol romantismu v literatuře, román ve verších o naději v zemi zmaru, v samoděržaví.

Car Mikuláš I. byl osobním cenzorem A. S. Puškina, Stalin zase Bulgakova… Evžen Oněgin v Divadle ABC. Pavel Khek vstupuje v Městských divadlech pražských do těžké konkurence znamenitých inscenací Evžena v českých a moravských divadlech. Nepřekonatelným zůstane ještě dlouho Oněgin Jana Mikuláška v ostravské Aréně. Na záda mu nejvíc dýchá Oněgin hradecký tandemu SKUTR. Výjimečný je ale také dandy Juraje Augustina ve Zlíně.

Je důležité mít v souboru nejenom Evžena, ale také Taťánu. Protože to přece ji rozdychtí nejprve cit ke komusi, kdo je jiný než venkovští motýli. Oněgin – nihilistický, vyhořelý floutek – však její lásku odmítá, aby se v samotném závěru situace obrátila. Vdaná Taťána zůstane věrná nemilovanému muži a pozdě zažehnutý Evžen odchází ze scény bez úspěchu.

V Ostravě dojímali publikum Tomáš Dastlík a Tereza Vilišová. Nezapomenutelně. Dneska už oba hrají v Praze. Závěrečný monolog Taťány bude připomínán v historii českého divadla pro absolutní ticho v sále. V Hradci hrají Evžena a Taťánu stejně nadaní Miroslav Zavičár a Pavlína Štorková. Zlínskou nesourodou, a přesto možná nejzamilovanější dvojicí světového písemnictví představují Vojtěch Johaník a Markéta Kalužíková. Skvostně. V ABC Khek s dramaturgyní Věrou Maškovou z těch čtyř inscenačních perel nechali nejvíc textu; v nádherném básnivém překladu Puškina zapomínaným Josefem Horou, a částečně Milanem Dvořákem. Výtvarnou podobu venkovského sídla a sadu, soubojového lesíka, a s minimem změn po proměně i moskevských salónů dokázal příběhu vtisknout Michal Syrový, dobové oblečení Ruska vystihly stylové kostýmy Agnieszky Páté-Oldak.

Hána a Tenorová

Styl inscenace určují herecké výkony. Jiří Hána v titulní roli vedle Dastlíka nejpřesněji vystihl nudu, otrávenost i pozdní vzplanutí. Petra Tenorová na cestě z Ostravy přes Pardubice a Kladno do Prahy také přesně vystihla dvojpólovost: romantické dívky i dámy Taťány. Olgu a Lenského jako kontrast k ústřední dvojici hrají Henrieta Hornáčková a Aleš Bílík. Přízračnou postavou, svědomím i osudem, je Milan Kačmarčík v Zareckém.
Evžen Oněgin je další inscenací Městských divadel, která oč menší pozornosti kritiků bude se těšit zájmu diváků a zařadí se ke špičkovým číslům repertoáru Divadla ABC.

***

Jiří Hána v titulní roli nejpřesněji vystihl nudu, otrávenost

Hodnocení 90 %

Právo, 29. 6. 2016, Autor: Jiří P. Kříž


Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Další informaceBeru na vědomí