14.07.2016

Přes nepřízně osudu se musí žít dál

Recenze v časopisu Naše rodina

V Městských divadlech pražských se dramaturgie vrátila ke svému rodinnému stříbru a po šestatřiceti letech se na jevišti znovu objevil Strýček Váňa, tentokrát v nepřekonatelném překladu Leoše Suchařípy. Režisér Petr Svojtka do titulní postavy Ivana Vojnického obsadil stálici souboru Vasila Fridricha, kterému tím byla nabídnuta velká výzva. Letos totiž oslavil čtyřicáté narozeniny a s nimi je vždy spjata určitá bilance. Bilancuje i Strýček Váňa. Však společně se všemi obyvateli statku bezmezně obdivoval profesora Serebrjakova (Zdeněk Dolanský) a jeho vystřízlivění, že profesor je pouhý nepraktický a sobecký tlučhuba, kterého živil, mu přináší silný psychický otřes.

Druhou dějovou linii tvoří Serebrjakova krásná a mladá žena Jelena (Zuzana Kajnarová), o kterou usiluje doktor Astrov (Aleš Procházka) a vlastně i Ivan Vojnickij. Posledním, kdo posouvá děj, je Soňa, profesorova dospělá dcera z prvního manželství (Nina Horáková) toužící po Astrovovi.

Jak už tomu u Čechova bývá, všichni trpí svou marnou touhou po štěstí a pouze Soňa si uvědomuje, že žít se musí. Přestože musí, přestože osud tomu nepřeje a radost nepřináší. Kateřina Hájková oblékla postavy do soudobých kostýmů a jediným experimentem, který však skvěle vyšel, je scénografie Jaroslava Milfajta. Na jevišti se kromě několika židlí, křesla, stolu, komody a houpačky, která nemůže chybět snad v žádné Čechovově hře, objevují pouze stěny vytvářející místnost pomalovanou barevnými cákanci. Ty díky měnícím se barvám nasvícení evokují plynoucí čas a prostor vnitřní i venkovní.

Výzva, které čelil Vasil Fridrich, byla zdolána na výbornou. Herec dokáže odstínit všechny Váňovy citové stavy a nepotřebuje na to ani silnou expresi. Nejlépe vystavěné je třetí dějství, ve kterém hlavnímu hrdinovi definitivně dojde marnost jeho práce a pokusí se Serebrjakova zabít.

Naše rodina, 12. 7. 2016, autor: (jin)