Co jiného dělat, než se radikalizovat?

Divadelní režisér Michal Hába (*1986) spolu se svou divadelní skupinou Lachende Bestien připravuje podle klasické hry Henrika Ibsena inscenaci pro divadlo Komedie. Bude tento Nepřítel lidu radikální jako jeho tvůrci?

Jste jako režisér známý tím, že hry značně upravujete, dokonce je i přepisujete. Jaký bude v tomto ohledu Nepřítel lidu v divadle Komedie?

Divadelní hry a texty opravdu docela často upravuju a přepisuju, dokonce by se dalo říct, že se občas dopouštím dekonstrukce! Ale není to nějaký rozmar, jednám s ohledem na dnešek. Veškerou látku, se kterou v divadle nakládám, volím na základě toho, jak smysluplné je jí vytahovat na světlo boží, jak říkáme my levičáci, teď a tady. A samozřejmě to také souvisí s tím, že se přikláním k autorské, nikoli interpretační režii.
Nepřítel lidu také nebude jen klasickou interpretací. U této klasiky mě pro začátek zaujal jeho veřejný obraz – téměř v každé recenzi nějaké inscenace Nepřítele lidu se míní, že: Ibsenova hra je stále aktuální, občas dokonce „překvapivě“. Náš výklad vychází z pozastavení nad skutečností, jak je to možné, že nějaká hra je aktuální už sto třicet šest let? To se opravdu nic nezměnilo? Co to vlastně vypovídá o světě?

V čem je podle vás Ibsenův Nepřítel lidu aktuální?

Ibsenův Nepřítel bude vždycky aktuální tím, že se týká společnosti, její organizace a postavení jedince v ní. Obecně se píše, že hra je o „korupci moci” a „zneužití postupů demokracie”. Méně se už zmiňuje fašizace hlavního hrdiny. To vše každopádně v Ibsenovi na první pohled je.

Celý rozhovor si přečtěte ve třetím čísle časopisu Moderní divadlo, který najdete na našem webu nebo v papírové formě v divadlech ABC, Rokoko a Komedie.