Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe Andělé v Americe

Andělé v Americe

Fotky z kostýmové zkoušky.
Podle mnohých jsou Andělé v Americe nejdůležitější americkou hrou konce 20. století. Vedle Pulitzerovy ceny získalo její první uvedení i sedm cen Tony, událostí se stalo i její televizní zpracování. Šestidílná minisérie z dílny HBO v režii Mikea Nicholse obdržela 5 Zlatých glóbů a 11 cen Emmy. Poslední nastudování na Broadwayi v roce 2018 bylo nominováno dokonce v 11 kategoriích divadelních cen Tony.
 
České premiéry se toto dílo o životě několika Newyorčanů za doby vrcholící vlny AIDS dočká až v Městských divadlech pražských. „I když se nejedná o nejnovější text, je i po třiceti letech od napsání stále v něčem ohromně současný. I my se nacházíme ve stavu, kdy je svět rozdělený, kdy jedna skupina lidí nechápe  a  nerozumí tomu, co oceňuje ta druhá. Hra je zasazená do druhé půlky 80. let, do éry reaganismu, tedy konzervativního nacionalismu, který může v lecčems připomínat současnou situaci v USA s prezidentem Trumpem,“ vysvětlil k volbě titulu režisér Michal Dočekal.
 
Dvoudílné drama, v Městských divadlech pražských uvedené exkluzivně v jednom večeru, je jedním ze zásadních projektů nového uměleckého vedení. „Není to běžný repertoárový titul už z toho důvodu, že je to obrovská hra, vlastně dvě,“ uvedl Dočekal. „Je to dílo s několika rovinami. Jedna se týká privátních vztahů, nejenom homosexuálních, ale vztahů manželských, mileneckých, rodičovských. Zároveň je přítomná také rovina společensko-politická a ještě metafyzická, kterou představují andělé. Je to drama o celém světě, opravdové theatrum mundi.”
 
Kushnerova fantastická freska s humorem, vyhrocenými city a nepřehlédnutelnou inteligencí řeší témata a problémy společné nám všem. Limity lásky, tíhu viny, sílu soucitu, politiku i morálku. Díky téměř magicko-realistickému formátu hry se na jevišti setkává minulost a přítomnost, mrtví s živými, andělé ukazují smrtelníkům děsivou vizi budoucnosti i nebeské sexuální orgie. Drama prokazuje svou nadčasovost zobrazením nehasnoucí touhy člověka po nalezení naděje. Konec století přináší do života chaos, dějiny pukají, v Evropě se bortí zdi a v Americe zabíjí epidemie nového moru. A člověk přesto nepřestává toužit po životě, po životě s požehnáním. Slovy autora: „Dílo pojednává o lidech sestupujících do jámy pekla a nacházejících cestu ven.“
 
Kushner napsal hru pro osm herců, kteří vedle ústředních postav ztvárňují i mnohé vedlejší, a skládají tak dohromady obraz společnosti s problémy, které jsou i po třiceti letech stále živé.