Je super být u toho!

Je super být u toho!

Rozhovor s Tomášem Havlínkem nejen o Andělích v Americe.
Tomáš Havlínek (*1992) vystudoval Divadelní akademii múzických umění v Praze a poté nastoupil do angažmá v Jihočeském divadle, od září letošního roku jsou jeho domovskou scénou Městská divadla pražská. V rozhovoru prozradil, jaký má vztah k „městskému“ a „alternativnímu“ divadlu, jestli se na jevišti nechá snadno vyvést z role a zda je pragocentrik.

V angažmá Městských divadel pražských jste pár měsíců. Co jste zde zatím nazkoušel?


Během pár zkoušek jsme s režisérem Davidem Czesanym a herci Beátou Kaňokovou a Petrem Konášem připravili literární matiné Horníček 100, které hrajeme v kavárně divadla ABC. A především mám za sebou spolupráci s Davidem Drábkem na Kanibalkách. Jsem z Davida nadšený, viděl jsem pouze jednu jeho inscenaci a až do začátku zkoušení ho neznal, takže jsem pořádně nevěděl, do čeho jdu. Myslím, že jsme si sedli, a snad mohu prozradit, že budeme spolu pracovat i na Revizorovi, který bude mít premiéru na jaře v Rokoku. Budu hrát Chlestakova!

Nebál jste se reakcí na Kanibalky?

Bál, ale mně se vlastně umělecká odvaha, kterou má celé nové vedení Městských divadel pražských, líbí. Přátelé, dokonce i ti, kteří moc často nechválí, byli z Kanibalek nadšení.
Opravdu negativní reakce přišla od jednoho člověka na Facebooku, evidentně si mě prověřil, tedy zjistil si, kde všude jsem hrál, a vyhrožoval mi. Prý není normální zabíjet lidi přímo na jevišti…

Před vámi leží hodně tlustý scénář Andělů v Americe. Budete hrát mladého gaye Priora Waltera, který umírá na AIDS. Jaká byla vaše reakce, když jste se dozvěděl, že budete tuto roli ztvárňovat? Znal jste vlastně kultovní americký seriál?

Neznal a stále jsem ho ještě neviděl. Zpočátku jsem se trochu bál na něj dívat. Věděl jsem, že hraji velkou roli, tak jsem s tím chtěl počkat až na zkoušení. Režisér Michal Dočekal nám v tom sice nebrání, ale teď zase nemám příliš času. Nechtěl jsem se ovšem na seriál koukat
ze studijních důvodů, spíš jsem zvědavý.

Jaký jste měl pocit, když jste si poprvé přečetl text Tonyho Kushnera?

Poprvé jsem se s textem seznámil až na první čtené a řekl jsem si: ty bláho, teď si to musím ještě rychle přečíst znova, protože spoustě věcí nerozumím. Což se naštěstí postupně změnilo. Michal Dočekal je režisér, který přistupuje ke zkoušení pozvolna a důkladně, hodně vysvětluje. U mé postavy je opravdu podstatné, abych jí plně rozuměl, protože Prior je jakýsi prorok, navíc je v díle hodně snových scén a komunikace s nadpřirozenem.

Celý rozhovor Lenky Dombrovské s Tomášem Havlínkem si přečtěte ve třetím čísle časopisu Moderní divadlo.