
Koncert Emil Viklický Trio a M/Á/J s animací Michaely Bartoňové
Legendární jazzový pianista a skladatel Emil Viklický není jen mistrovským klavíristou, ale též skladatelem vážné i folklorní hudby a světovou osobností, kterou obdivuje i slavný japonský spisovatel Haruki Murakami.
Koncert skupiny M/Á/J opět doprovodí živé animace Michaely Bartoňové, které podporují barevnost a snivost hudby. Kapela, ve složení Michal Kořán (elektronika), Ágnes Kutas (zpěv a housle) a Josef Jindrák (baskytara) v rámci večera pokřtí své první CD. Hudební trio vytváří tajemné melodie, charakteristické jsou opakující se motivy s prvky ambientu a energické maďarské lidové nápěvy.
Tři otázky pro Emila Viklického
Co vás na hudbě přitahuje?
Hudba je pro mě především veliké dobrodružství, radost z vytváření muziky. Ať už u stolu s tužkou v ruce při rozpracování motivu, doma u klavíru, nebo na jevišti v jazzklubu při improvizaci.
Máte nějakou vizi, za kterou směřujete, nebo necháváte hudbu ze sebe jen impulsivně plynout?
Spíš než vize versus impulsivní plynutí jde při komponování o střet racionálních metod s hudební intuicí. Můžete mít vizi (racionální nápad), že budete používat všeintervalové dvanácti tónové řady. Anton Webern znal jen čtyři tyto řady. De facto znal jen dvě, ty druhé dvě vznikly račím způsobem, přehrál si je pozpátku. Dnes díky počítačům víme, že všeintervalových dvanáctitónových řad je zhruba 3600. Viz sborník Nové Cesty Hudby 1971–72 (autor výpočtu programátor Jiří Ján).
Při studiích matematiky mě zaujaly vzorce Iannise Xenakise, který na nich postavil svoji kompoziční metodu. Vytvořil jsem si ještě komplikovanější modely. Bez použití hudební intuice tyto metody nevedou k cíli. Je to slepá ulička.
Jaký má tedy být poměr racionální úvahy a impulsívní hudební intuice? Je to 50 na 50? Kdepak. Pro každého skladatele a pro každou skladbu je tento poměr jiný, nelze to určit.
Trio mladých absolventů HAMU mi nedávno natočilo Partial Symmetry, skladbu z roku 1982, která částečně vychází z matematických modelů. Je to pro mne uzavřená kapitola, přestože interpreti dokázali ze skladby vydolovat muziku (Ukázku je možné si pustit tady: https://youtu.be/s2biMGZC3xg).
Co vás poslední dobou nejvíc zaujalo?
Zaujal mě americký soudobý skladatel George Walker (narozen 1922) a jeho Octatonic pitch structures and motivic organization, za skladbu Canvas dostal Pulitzerovu cenu. Je to podobná organizace hudebního materiálu jako například Tónové skupiny Aloise Simandla Piňose nebo Konstanty od Jana Kapra. Sleduji také amerického jazzového pianistu Ethana Iversona, který kombinuje jazz s evropskými vlivy a má skvělý blog Do The M@th.
Fotogalerie
Obsazení
Tvůrčí tým





A co dál...
ABC
Hamlet
William Shakespeare
Tragédie myšlení a činu, kde si lež hraje na pravdu, zrádci na přátele a vrah na dobrého vládce.
15. 5. | 19.00 | ABC | |
16. 5. | 10.00 | ABC | Pro školy |
23. 9. | 19.00 | ABC |
ABC
Revizor
Nikolaj Vasiljevič Gogol
Taky vám slova audit a finanční kontrola zrychlují tep? A co třeba revize? A Revizor? Ten náš – REVIZOR ON ICE! – vám polechtá bránice. A možná opotí pleš. Nebo posune tupé?
6. 6. | 19.00 | ABC |
ABC
Zítra swing bude zníti všude
Martin Vačkář , Ondřej Havelka
Hudební komedie z poválečné swingující Prahy s orchestrem Melody Makers.
21. 5. | 19.00 | ABC | Zadáno |
4. 6. | 19.00 | ABC | |
25. 6. | 19.00 | ABC |