Opera Ibsen / Přízraky
HENRIK IBSEN, LUCIE TRMÍKOVÁ, MATOUŠ HEJL

Opera Ibsen / Přízraky

26.1. 19.00 Rokoko RKK
Jednotná cena 350 Kč

13.2. Út 19.30 Rokoko RKK V prodeji od 4. 12.
 

15.2. Čt 19.30 Rokoko RKK V prodeji od 4. 12.
 
Délka představení 2H bez přestávky

Přízračná krajina norského fjordu zahalená deštěm a mlhou… V jednom kuse prší.

Příběh vdovy Heleny Alvingové a jejího syna Osvalda, který se po letech vrací do rodného domu, aby se postupně odkrylo nejen jeho děsivé tajemství, ale i pokrytectví celé rodiny.

Příběh o lásce a zbabělosti.

Okuste tísnivou atmosféru Ibsenova severského světa, kde se z bláta dědičných hříchů vynořuje noční můra.
Příběh vdovy Heleny Alvingové a jejího syna Osvalda, který se po letech vrací do rodného domu, aby se postupně odkrylo nejen jeho děsivé tajemství, ale i pokrytectví celé rodiny. Příběh o lásce a zbabělosti. Groteskní situace a extravagantní kostýmy společně s bizarními zvuky jednotlivých postav (zpěv, slovo, hmyzí zvuky), vytvářejí zvláštní svět. Někdy naprosto humorný až komický, jindy až přízračně tísnivý. Horor na půdorysu Ibsenova realistického dramatu se láme režijním a hudebním uchopením do žánru zcela specifické a současné opery.

"Kromě neupřímného manželství a postavení ženy, zajímají Ibsena v Přízracích i takové věci, kterých se tehdejší slušná společnost doslova štítila – prostituce, pohlavní choroby, incest a eutanázie. Ibsen navíc zvesela kope do pokrytectví církve, která se zde mění z náboženské instituce na úzkoprsého kontrolora společenských pořádků.

Drama je částečně výsměšnou odpovědí všem kritikům Nořina odchodu od manžela a od dětí. Paní Alvingová z nové hry odejít zkusila mnohem dřív než Nora. Skutečnost, že je její manželem budižkničemu, s nímž ji žádná pěkná budoucnost nečeká, jí totiž došla krátce po svatbě. Srdce ji navíc volalo k člověku, který po ni představoval vrchol morálky a byl tak přímým protipólem zhýralého komořího Alvinga. Pastor Manders by si za jiných okolností coby protestantský kněz klidně Helenu vzít mohl. Zvítězila v něm ale zbabělost, i když před sebou si toto rozhodnutí obhájil jako „vítezství nad sebou samým“. Otázka smísená s imperativem „Co by tomu řekli lidé?!“ je přiměla k pokryteckému jednání. Helena Alvingová byla tehdy „navrácena“ do manželského svazku. Podřídila společenskému tlaku a dalších třicet let (ještě deset let po manželově smrti) obelhávala sama sebe. Syna Osvalda pro jistotu odeslala na studia do zahraničí, aby si nezkazil představu o dokonalém domově. Před některými věcmi se ovšem oči nedají zavírat do nekonečna a všechno, co jsme se snažili vytěsnit, se jednoho dne vrátí – v podobě přízraku. Norský název Gengangere znamená doslova „ti, kteří se vracejí“. Přízrakem je tak v této hře všechno, co se postavám vrací jako bumerang, co jim připomíná jejich předchozí selhání ale zároveň i přežilé a překonané názory, které se znovu a znovu objevují.

Ibsenovi jde v této hře o to, co všechno lze po rodičích zdědit a zda je z tohoto determinismu nějaký únik. V době, kdy hra vznikala, byla tehdejší věda přesvědčena, že syfilis je dědičná. Dramatik proto vybavil Osvalda tímto smrtonosným dědictvím, čímž nechal dítě fyzicky pykat za hřích svého rodiče. V podobě poměru s Reginou, která je – aniž to Osvald na začátku tuší – otcovým nemanželským dítětem, a tedy jeho poloviční sestrou, zase Osvald v očích své matky nevědomky opakuje otcův chybný vzorec, pokud jde o mezilidské vztahy.

Konec hry zůstává otevřený. Zoufalý syn volá po slunci. Nejde jen o slunce reálné, které talentovaný malíř Osvald v mlhavém Norsku postrádá, jde především o světlo v přeneseném smyslu slova. Osvald touží po vykoupení z bolestivého osudu, za který nemůže. Jediné, co pro něj jeho matka v takové chvíli může udělat, je, že mu pomůže zemřít." Je toho Helena Alvingová schopná, když ji o to syn tak naléhavě prosí?
(citováno z textu Karolíny Stehlíkové v programu k inscenaci)

Za hudbu k inscenaci obdržel skladatel Matouš Hejl prestižní cenu Divadelní kritiky v kategorii hudba roku 2022.

UPOZORNĚNÍ PRO DIVÁKY
V souladu s uměleckým záměrem se v inscenaci kouří cigarety. V inscenaci se dále objevuje nahota, a proto není vhodná pro diváky do 15 let.

PREMIÉRA 10. 4. 2022

Fotogalerie

Opera Ibsen / Přízraky
Opera Ibsen / Přízraky
Opera Ibsen / Přízraky
Opera Ibsen / Přízraky
Opera Ibsen / Přízraky
Opera Ibsen / Přízraky
Opera Ibsen / Přízraky
Opera Ibsen / Přízraky
Opera Ibsen / Přízraky
Opera Ibsen / Přízraky
Opera Ibsen / Přízraky

Video

Obsazení

Helena Alvingová Lucie Trmíková
Osvald Alvig Miloslav König
Pastor Manders Igor Chmela
Jakub Engsrand Petr Jeništa
Regina Eva Hartová / Vanda Šípová
KAPELA
bicí Antonín Procházka
baskytara Petr Tichý
cimbál Jan Mikušek
kytara Stefan Szabo
tuba Jiří Genrt

Tvůrčí tým

REŽIE Jan Nebeský
PŘEKLAD František Fröhlich
HUDBA Matouš Hejl
LIBRETO Lucie Trmíková
SCÉNA Jan Nebeský a Petra Vlachynská
KOSTÝMY Petra Vlachynská
INSTALACE A VIDEO Tine Surel Lange

Autory fotografií jsou Zuzana Lazarová a Michal Hančovský.

Opera Ibsen / Přízraky Opera Ibsen / Přízraky Opera Ibsen / Přízraky
Opera Ibsen / Přízraky Opera Ibsen / Přízraky Opera Ibsen / Přízraky
Opera Ibsen / Přízraky Opera Ibsen / Přízraky Opera Ibsen / Přízraky
Opera Ibsen / Přízraky Opera Ibsen / Přízraky

A co dál...

ABC

Hamlet

William Shakespeare
Jedna z nejslavnějších her světového repertoáru, do které každá generace vkládá svůj otisk.
8.12. 19.00 ABC
Od 150 Kč do 350 Kč

23.1. 19.00 ABC
Od 180 Kč do 350 Kč

24.1. 10.00 ABC Pro školy
 
ABC

Romeo a Julie

William Shakespeare
Nejslavnější Shakespearova tragédie o nešťastné lásce v rozeštvaném světě s Terezou Marečkovou a Zdeňkem Piškulou v titulních rolích.
19.12. 19.00 ABC
Od 150 Kč do 350 Kč

15.1. 19.00 ABC
Od 180 Kč do 350 Kč

17.1. 19.00 ABC
Od 180 Kč do 350 Kč
Rokoko

Yerma

Simon Stone podle Federica Garcíi Lorcy
Mistrovské dílo Federica Garcíi Lorcy zasazené do současnosti. Divadelní triumf mnoha evropských jevišť v české premiéře, s Ninou Horákovou v titulní roli.
15.12. 19.00 RKK
Od 150 Kč do 350 Kč

15.1. 19.00 RKK
Od 180 Kč do 350 Kč

9.2. 19.00 RKK V prodeji od 4. 12.