PĚT NEBESKÝCH SÓL
CHOREOGRAFIE | Lidia Wos |
HUDBA | Georges Bizet |
Pět nebeských sól soubor nastudoval jako poděkování za dlouholetou spolupráci (od roku 2006) ke kulatému výročí
narození švédské choreografky polského původu Lidie Wos. Současně je to pocta hudebnímu skladateli, letos si připomínáme
150. výročí od smrti Georgese Bizeta. Jednotlivá sóla představují originalitu vnitřního života ženy a zároveň
její místo ve společnosti.
„Pro mě je tanec vizuální forma, prostřednictvím které mohu realizovat své představy, inspirované hudbou. Pro
choreografii Pět nebeských sól jsem vybrala hudbu z opery Carmen Georgese Bizeta, je moje oblíbená. Vytvořila jsem 5
obrazů, v každém je ústředním tématem sólo jako osobní výpověď. Dá se říci, že dílo ukazuje neustálý boj,
který všechny lidské bytosti vedou. Boj mezi snahou být výjimečný a strachem z toho, že nezapadneme do skupiny.“
(Lidia Wos)
ROZEZNÁVÁM
CHOREOGRAFIE | Vlasta Schneiderová |
HUDBA | Petr Hapka |
„Když Petr sedl ke svému vždycky mizerně naladěnému pianinu a s velkou intonační svobodou zazpíval novou píseň,
byly to chvíle, které se tak hluboce zapisují do emocionální paměti, že mění a nově vytyčují celý život.“
(Michal Horáček)
„Rozeznávám jsem pojala jako reminiscenci na dlouholetou práci v Baletu Praha Junior, od jeho založení po současnost.
Osudové setkání dvojice Petr Hapka a Michal Horáček. Hudební skladatel a básník, dokonalá symbióza slova a hudby
– vzkaz, sdělení o lidském žití, prožívání, úzkosti, naději, hledání – vzkaz o touze po dorozumění a souladu.“
(Vlasta Schneiderová)
ABBY
CHOREOGRAFIE | Šimon Kubáň |
HUDBA | Travis Lake |
Bývalý člen Baletu Praha Junior, dnes již renomovaný choreograf nejmladší generace si vybral hudbu současného britského
skladatele, jako moto uvádí citát římského filosofa a dramatika Seneky – k tomu není, co dodat.
„Uvědom si, že i těžkosti se dají zvládnout – těžké časy můžeš zjednodušit, úzká místa rozšířit a
těžká závaží zlehčit, pokud použiješ ten správný tlak.“ (Seneca)
ROUGE
CHOREOGRAFIE | Attila Egerházi |
HUDBA | Maurice Ravel (150. výročí narození) |
Díla maďarského choreografa Attily Egerháziho jsou, díky dlouhodobé spolupráci od roku 1999, základním kamenem repertoáru
Baletu Praha Junior. Choreograf nabídl pro letošní sezonu Rouge jako poctu Maurici Ravelovi - letos si připomínáme 150.
výročí jeho narození.
Bolero je celé o touze. Touha jako hnací motor každého lidského konání. Je to fyzické vyjádření lásky. Proto
jsem zvolil název Rouge, tedy červená. Jeden ze symbolů ženskosti: rtěnka, krev, vztah žena – muž. Ravelova hudba
svým rytmickým opakováním, s narůstajícím tempem a dynamikou, je jako činná sopka, moje choreografie je jejím ztělesněním,
intimní a neviditelné se stává viditelným. (Attila Egerházi)