Amazonky
Lenka Vagnerová

Amazonky

Délka představení 70 minut
Amazonky. Národ mytických žen, válečnic, jejichž zuřivá síla a nemilosrdnost daly vzniku mytologickým i reálným příběhům. 

Organizovaná skupina žen zaměřená na vnitřní dokonalost a boj, poháněna "spasitelskou" pravdou generovat nový a nový konflikt. Predátorky žijící v permanentním napětí s ostatním světem. Pokřivené společenství, které vyřadilo ze svých životů muže, trénující se k boji a opovržení, krmící své členy extrémní filosofií, vyžadující oddanou zbožnost na hranici kultu. Nově příchozí s pocitem emoční absence, hledající místo nesplněné seberealizace, místo kam uchýlit svojí temnou minulost, kam patřit. Nemocná a zvrácená filosofie nemá dlouhého trvání. Tak rychle jak se zrodila, se stává sama sobě sebezničující.

Čtyři performerky na hranici fyzických možností. Dva hudebníci vytvářející salvu emocí a nekončící energie. Dva světy ženoucí vpřed jeden druhého.

UPOZORNĚNÍ PRO DIVÁKY
V inscenaci je použito stroboskopické světlo, které není vhodné pro osoby trpící epilepsií.

Inscenace souboru Lenka Vagnerová & Company.
PREMIÉRA 1. 11. 2017 v divadle La Fabrika, od sezony 2018/19 exkluzivně v Komedii.​

Fotogalerie

Amazonky
Amazonky
Amazonky
Amazonky
Amazonky
Amazonky
Amazonky
Amazonky
Amazonky
Amazonky
Amazonky

Obsazení

Matilde Giacomelli
Debora Posada Sánchez
Markéta Děrgelová
Julie Kubrychtová
Zdeněk Imramovský 
Tomáš Formánek

Tvůrčí tým

Koncept, choreografie a režie Lenka Vagnerová
Hudba Andrej Jurkovič
Koordinátor bojových scén Radek Mačák
Scénografie, kostýmy Michal Heriban
Světelný design Michal Kříž
Zvuk Andrej Jurkovič
Repetitor Lucie Krameriusová
Produkce Petr Kiška, Michaela Zelková
Producent Lenka Vagnerová & Company
Grafický design a video Michal Heriban
Fotograf inscenace Michal Hančovský

 

„Amazonky jsou dramaturgicky velmi dobře vystavěné dílo, které přes energeticky vysoko nasazenou laťku ještě gradují. Jsou opět brilantním zásekem renomované tvůrkyně. Budete hltat každý pohyb, budete mít husí kůži a budete se možná i trochu bát. Je to totiž opravdu nářez..."​(TANEČNÍ ZÓNA / MARKÉTA FAUSTOVÁ / MORTAL KOMBAT LENKY VAGNEROVÉ / 2017)

„Amazonkám, kraluje fyzická akce a vizuálně silné obrazy. Skutečně jde o výjevy, črty, záblesky, z nichž si můžeme jako diváci vytvořit představu o soužití této fiktivní skupiny, trénované k zabíjení."​

„Syrová, podmanivá, pohlcující, poctivá divadelnická práce. Nedávno jsem říkala, že taneční divadlo nutně potřebuje dramaturgy a režiséry. Lenka Vagnerová je jednou z výjimek, která je nepotřebuje a dokáže přesně na jeviště převést to, co chce sdělit, takovými prostředky, které jsou zároveň nejpůsobivější, přičemž se obratně vyhne i patosu a kýči."​

„Destiluje děs a hrůzu, vytváří obraz pokrouceného společenství žen, kde pro samé lovecké a bojové pudy už není místo pro žádný cit."​

„Hudba je silně stimulující, připomíná nám, že intenzivní rytmus a hlasitost zvuku rozpaluje přirozeně bojovnost jako podpůrný nástroj (bojový pokřik, skandování, to vše jsou odlesky téhož). Ačkoli jsme stále odděleni od dění na scéně a pečlivě si držíme odstup, přibližuje nás zvuková krajina nemilosrdně tomuto děsivému společenství."​

„V inscenaci nenajdete dějovou linku, a přesto vás nepřestane fascinovat od prvního do posledního obrazu, jež se střídají téměř filmovými střihy, gradují, nepřestávají překvapovat (kreace současného tance jsou někdy tak nepředvídatelné, že už pro nic jiného než tuto schopnost překvapovat svého diváka patří Lence Vagnerové dík)."​

„Proč je nám tento obraz předkládán? Abychom si uvědomili, že každé společenství může bezděky upadnout do extrému, a ten je vždy nestvůrný a zhoubný. Každý si může najít celou paletu případů, kdy fanatické nadšení zatlačilo do pozadí veškerou lidskost. Nejde o samoúčelný obraz bestiality, je to něco, co se nás bezprostředně týká."​ (OPERA PLUS / LUCIE KOCOURKOVÁ / ŽENY KTERÉ ROZSÉVAJÍ SMRT/ 100%)

„Lenka Vagnerová patří už řadu let mezi zásadní choreografické tvůrce naší současné scény. Od většiny se odlišuje vážností, se kterou přistupuje k tematizaci, a poctivostí a znalostí choreografického řemesla. Její témata nikdy nejsou mělká. Její choreografie nikdy nejsou náhodné."​

„Násilí, které je zde generálním tématem, nemáme se ženami výrazně spojené a mýty obvykle halíme do romantického hávu. V tomto představení se násilí žen dočkáme. Násilí tu není nijak hrubě naturalistické; je stylizované a ironické. Je profiltrováno skrze taneční styl."​

„Inscenace je směsí sebeironie, expertního a fyzicky náročného pohybu, špetky léčivého sadismu i introspektivního masochismu a spousty choreografického vtipu."​

„Zcela jistě tu máme událost sezóny"​ (DIVADELNÍ NOVINY / NINA VANGELI)

„Inscenace jejího souboru patří k tomu nejlepšímu, co bohaté dění české alternativní scény nabízí. Vagnerová je na ní nepřehlédnutelná svým výrazným uměleckým rukopisem, s nímž své inscenace tvoří."​

„Vidíme planoucí oči žen a jejich ruce zaťaté v pěst prudce prorážející prostor za doprovodu rytmicky pulsující elektronické mixáže. Amazonky svádějí boj nejen se svými nepřáteli, ale především samy se sebou a mezi sebou. Pohybové eskalace nabírají na síle a agresi. Válečnice buší provazy o zem, krouží s nimi nad hlavou a vyvolávají dojem jízdy na koni. Jsou jako divoké, nezkrotné klisny."​ (TANEČNÍ AKTUALITY / LUCIE DERSCÉNYIOVÁ / ŽENY V ROLÍCH NEMILOSRDNYCH PREDÁTOREK )

„Amazonky jako symbol extrémistických pnutí ve společnosti, jako důkaz snadného sklouznutí do záhuby, když agrese si podá ruku s letargií a provokace je metoda. Strhující fyzické divadlo se tedy odráží od živého tématu a čtyři fantastické performerky vydají za celý regiment krvelačných Amazonek. Promyšlená struktura místo katarzní tečky dovede diváka spíše k úžasu. Gradující podívaná za doprovodu extatické hudby (bubny, el. kytara, synťák - zvuky až děsivé) pracuje s dynamickou choreografií a v závěru akrobacií, divadelní zkratkou, perfektním light designem a vyznačuje se velkou originalitou."​ (I-DIVADLO.CZ / MICHAL NOVÁK)

„Z tohoto představení jsem zcela ztratil hlavu a po děkovačce jsem nedokázal vydat ani hlásku. Famózní, nezastavitelná, neuvěřitelně fyzicky i emočně nadupaná performance čtyřech ztepilých tanečnic mi chvílemi nedovolila víc než jen zírat v němém úžasu a obdivu. Ještě dlouho po návratu domů jsem nemohl usnout. Dění na scéně nelze popsat slovy, to musíte vidět respektive zažít."​ (I-DIVADLO.CZ / OSGOOD)

„Intenzivní nářez syrovosti, výbušnosti, bojovnosti, síly a násilí. Bij, zabij! Já nebo ty! Je to bezpochyby strhující a některé scény vás doslova pohltí. Zvláště v kombinaci s impulsivní, nabitou hudební složkou, které všechny scény krásně doplňuje."​ (I-DIVADLO.CZ / JAN PAŘÍZEK)

"Výjimečně nadaná choreografka Vagnerová je v současnosti oceňována a vážena nejen na domácí taneční scéně, ale také v zahraničí. Z každé její práce čiší obrovská energie a dynamika."​

"Pouze čtyři tanečnice - performerky rozpoutají na scéně takovou vřavu, jako by jich byl celý pluk."​

„...fyzické bojové až artistní výkony v něm jsou na hraně možností..."​ (NOVINKY.CZ / MARCELA BENONIOVÁ / RECENZE ZLO A KRUTOST V PŘÍMÉM PŘENOSU)

„Velkým kladem Amazonek je – kromě již zmíněné stavby scénáře – ohromný smysl pro nadhled a sebeironii."​

„Moderní divadlo by totiž mělo mít ve svém popisu práce i přímou provokaci. A pokud je tato provokace – jako u Lenky Vagnerové – podpořena poctivým kumštem, tak jí není (téměř) co vytknout."​

„Vlastní hudba Tomáše Vychytila se jednolitě zapojuje do představení. Má v něm mnoho valérů. Od monotónního, až psychydelicky pulsujícího doprovodu až po provokativní hendrixovská kytarová sóla. Přes konkrétnější samplované reálné zvuky až po klidnější polohy, za něž by se místy nemusel stydět ani legendární blues-rockový mág John Mayall."​

„Jsme účastníky živočišného souboje násilí a pokory. Agrese s nečinností. Dynamiky s letargií. Aktivity s netečností."​ (TANEČNÍ MAGAZÍN / MICHAL STEIN / AMAZONKY ? LOVKYNĚ LEBEK)

„Díky dobře nastavené dramaturgii, neotřelému pohybovému materiálu, technické i herecké připravenosti interpretek a sugestivní hudbě, se tohoto ambiciózního výsledku podařilo dosáhnout a emocionální dopad Amazonek byl nádherně znepokojující."​ (DIVÁ BÁZE / TEREZA RICHTEROVÁ / BRUTALITA NĚŽNÉHO POHLAVÍ)

Cena divadelních novin 2017/2018 pro Lenku Vagnerovou za koncept, režii a choreografii 


nominace na Cenu Thálie 2017 pro Fanny Barrouquére


nominace Výroční ceny Opery Plus 2017:

- nejlepší ženský taneční výkon : Fanny Barrouquére

- nejlepší choreografie : Lenka Vagnerová


nominace Nejlepší inscenace roku 2017 / i-divadlo

nominace Nejlepší ženský herecký výkon 2017 pro Fanny Barrouquére / i-divadlo

Amazonky Amazonky Amazonky
Amazonky Amazonky Amazonky
Amazonky Amazonky Amazonky
Amazonky Amazonky

A co dál...

ABC

Hamlet

William Shakespeare
Tragédie myšlení a činu, kde si lež hraje na pravdu, zrádci na přátele a vrah na dobrého vládce.
22.5. 19.00 ABC
Od 180 Kč do 350 Kč

11.6. 19.00 ABC
Od 180 Kč do 350 Kč
ABC

Revizor

Nikolaj Vasiljevič Gogol
Taky vám slova audit a finanční kontrola zrychlují tep? A co třeba revize? A Revizor? Ten náš – REVIZOR ON ICE! – vám polechtá bránice. A možná opotí pleš. Nebo posune tupé?
2.6. 19.00 ABC
Od 180 Kč do 350 Kč
ABC

Zítra swing bude zníti všude

Martin Vačkář , Ondřej Havelka
Hudební komedie z poválečné swingující Prahy s orchestrem Melody Makers.
23.4. 19.00 ABC
Od 200 Kč do 490 Kč

6.5. 19.00 ABC
Od 200 Kč do 490 Kč

31.5. 19.00 ABC
Od 200 Kč do 490 Kč